سرطان پستان قاتلی خاموش ولی قابل کنترل

معمولاً سرطان پستان در سلول‌های دیواره مجاری شیر و لوبول‌ها که تأمین‌کننده شیر هستند، ایجاد می‌ شود. به سرطان‌هایی که از این مجاری شروع می ‌شوند، کارسینوم پستان گفته ‌شده و سرطان ‌هایی که از لوبول‌ ها آغاز می‌شوند به عنوان سرطان لوبولار شناخته می ‌شوند.
تاکنون بیش از ۱۸ نوع سرطان پستان شناخته شده‌ اند که برخی از سرطان‌ ها از ضایعات پیش تهاجمی از قبیل کارسینوم مجرایی درجا ایجاد می ‌شوند. سرطان پستان بسته به نوع آن، میزان بیماری و سن فرد متغیر است و امکان بقا بیمار در کشورهای توسعه‌ یافته ، بالاتر از  کشورهای در حال توسعه است.
دلایل مختلفی می ‌تواند باعث بروز سرطان پستان شود. چاقی، عدم تحرکات فیزیکی، مصرف نوشیدنی ‌های الکلی، درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی، پرتو های یونی، اولین قاعدگی در سنین پایین و دیر بچه ‌دار شدن یا بچه ‌دار نشدن می ‌توانند عللی برای ایجاد این نوع سرطان باشند.
زمینه ژنتیکی نیز از دلایل مهم و اصلی ابتلا به این بیماری است به این معنا که اگر فردی در خانواده‌ اش مادر، خواهر و یا اقوام نزدیک خونی به این بیماری مبتلا شده‌اند باید تحت نظر پزشک باشد و با توجه به توصیه‌های او، آزمایش‌ های لازم را انجام دهد.
پژوهش‌ های جدید محققان دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات ‌متحده آمریکا نشان می ‌دهد دختران جوانی که در خانواده آن‌ ها سابقه ابتلا به سرطان پستان یا خطر جهش ژنتیکی منجر به سرطان پستان وجود داشته به نسبت افراد هم سن خود کمتر در معرض تأثیرات منفی روانی این بیماری قرار دارند.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نیز در تحقیقات اخیر خود دریافتند اگر زنان جوان در دوران نوجوانی و بلوغ به ویروس EBV مبتلا شوند، در آینده احتمال آلوده شدن بافت‌ های مخاطی پستان آن‌ ها به ویروس فوق افزایش ‌یافته و خطر ابتلا به سرطان پستان و برخی دیگر از بیماری‌ های مرتبط در آن ‌ها بیشتر می شود.

علائم شایع در سرطان پستان

علائم سرطان پستان می ‌تواند ظاهر شدن یک توده در پستان، تغییر شکل پستان، گودی پوست، ترشح مایع از نوک پستان، یا پوسته شدن بخشی از سطح پستان باشد. در افرادی که بیماری در آن‌ ها گسترش پیدا کرده و به بخش‌ های دیگر بدن نیز سرایت کرده می ‌توان علائمی چون درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس یا یرقان را مشاهده کرد.
نوعی از سرطان پستان به نام سرطان پستان التهابی که بسیار نادر نیز است، به ندرت موجب تشکیل یک توده مجزا می ‌شود در عوض ممکن است پوست پستان را ضخیم، قرمز یا مانند پوست پرتقال دچار حفره کند. معمولاً در این ناحیه گرمی، درد یا برجستگی ‌های جوش مانند مشاهده می ‌شود.

درمان سرطان پستان

برای درمان سرطان پستان ابتدا باید با انجام یک نمونه‌ برداری از توده مربوطه وجود سرطان پستان را تشخیص داده و تأیید کرد. پس از تشخیص بیماری، آزمایش‌ های بیشتری انجام می ‌شوند تا مشخص شود که آیا سرطان به بخش ‌های دیگر بدن نیز سرایت کرده است یا خیر. با این آزمایش‌ ها پزشک از اینکه چه درمان‌ هایی ممکن است نسبت به بیماری واکنش نشان دهند آگاهی پیدا می ‌کند.
پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن معتقدند انجام دوره‌ ای و منظم ماموگرافی در زنان میان ‌سال سبب تشخیص به موقع سرطان پستان شده و به این ترتیب شانس زنده ماندن این افراد تا چهل درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در عین حال پژوهشگران دانشگاه توهوکوی ژاپن موفق به ابداع روش ترکیبی جدیدی با تلفیق ماموگرافی و سونوگرافی شده‌ اند که دقت شناسایی زودهنگام سرطان پستان را تا یک و نیم برابر افزایش می ‌دهد.
جراحی های مختلفی از قبیل عمل جراحی حفظ پستان یا ماستکتومی، پرتودرمانی، شیمی ‌درمانی از روش‌ های درمانی هدفمند در سرطان ‌ها از جمله سرطان پستان به شمار می روند. در برنامه درمانی عمل بازسازی پستان نیز قرار دارد تا بیمار در اثر از دست دادن پستان خود دچار افسردگی نشود. در افرادی که سرطان در آن‌ ها گسترش پیدا کرده و به بخش‌ های دیگر بدن سرایت کرده است درمان‌ ها عمدتاً به منظور بهبود کیفیت زندگی و راحتی فرد انجام می‌گیرند.
پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان و یا تشخیص سریع غربالگری سرطان پستان را توصیه می‌کنند. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان در افرادی که احتمال ابتلا در آن‌ها بالا است، ممکن است استفاده از داروهای تاموکسی فن یا رالوکسی فن مفید واقع شود. برداشتن هر دو پستان از طریق جراحی یک اقدام پیشگیرانه مفید در برخی از زنان پر خطر است. پزشکان معتقد هستند که افزایش سن بارداری و عدم شیردهی دو عامل مهم در بروز سرطان پستان محسوب می ‌شوند، بنابراین با بارداری و شیردهی می ‌توان از احتمال بروز این سرطان جلوگیری کرد.
رژیم های غذایی می تواند اثر پیشگیرانه ای در این بیماری داشته باشند. مطالعات  دانشگاه تگزاس و مرکز مطالعات سرطان ام. دی اندرسون آمریکا نشان می‌دهند که پیروی از رژیم‌ های غذایی غربی که عموماً دارای میزان زیادی قند هستند، احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش داده و خطر گسترش این سرطان به بافت ریه را نیز تقویت می ‌کنند.
البته پژوهش های جدید موجب افزایش امید به درمان قطعی این بیماری شده و برای نمونه تیم تحقیقاتی موسسه پژوهشی اسکریپس در امریکا نیز در مطالعات جدید خود موفق به تولید و ساخت دارویی شده‌ اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را در بدترین و حاد ترین حالات سرطان پستان از بین برده و در عین ‌حال این دارو دارای تأثیرات جانبی بسیار اندکی است.
پژوهشگران دانشگاه میشیگان موفق به ساخت نوعی قرص شده‌اند که پس از ورود به داخل بدن، قادر به تشخیص غدد بدخیم سرطانی به ویژه سرطان پستان بوده و با انتشار امواج ماورا سرخ، محل توده‌ های سرطانی را به پزشکان نشان می ‌دهد.

باورهای غلط در مورد سرطان پستان

تنها زنان به سرطان پستان مبتلا می ‌شوند: این باور غلط است و ممکن است مردان نیز به این سرطان دچار شوند اما احتمال آن نسبت به زنان بسیار کمتر است. پژوهشگران دانشگاه لیدز انگلیس اعلام کردند که افزایش چاقی و وجود چربی زیاد در مردان باعث تولید هورمون زنانه استروژن بیشتری در بدن آن ‌ها شده که احتمال ابتلا به بیماری سرطان پستان را در آن‌ ها افزایش می ‌دهد.
سرطان پستان  تنها در دوره میان سالی و سالمندی اتفاق می‌افتد: سرطان پستان در سن خاصی اتفاق نمی ‌افتد اما افزایش سن احتمال ایجاد آن را بالا می ‌برد.
شیردهی موجب سرطان پستان می ‌شود: این باور کاملاً اشتباه و غلط بوده و بالعکس، شیردهی به عنوان یکی از عوامل کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان به شمار می رود.

گزارش: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا