محققان ایرانی گوی سبقت را از اروپایی ها گرفتند

به گزارش سیناپرس، با توجه به بحران کرونایی که در جهان حاکم است و احتمال شیوع بالای این ویروس در بیمارستان ها و مراکز درمانی، وجود پارچه ها و ملحفه های آنتی باکتریال که به خودی خود ضدعفونی شوند، اهمیت بالایی دارد.

مهدی جاویدنسب، کارشناس ارشد فیزیک از دانشگاه تبریز از اعضای تیم استارتاپی «نانوسا» است که به همراه همکاران خود، موفق به تولید دستگاهی برای لایه نشانی مواد نانوذرات آنتی باکتریال روی پارچه شده اند که در آن از روش نانوکویتاسیون استفاده می شود.

به گفته او، پایداری نانوذراتی که با این روش روی پارچه لایه نشانی می شوند، در مقایسه با روش های دیگر بالاتر می رود. از مزایای دیگر این روش هم این است که محدودیت نوع پارچه نداریم و به نوعی، روی هر سطحی از جمله کاشی، پلاستیک و حتی پلیمر از نظر تئوریک قابل انجام است.


اما براساس شبیه سازی های صورت گرفته و قضیه تئوری این مساله، می توان اذعان کرد که هر سطحی را می توانیم با این دستگاه لایه نشانی کنیم. در حال حاضر ما تنها این تست را روی پارچه انجام داده ایم که قابلیت آنتری باکتریال بودن آن اثبات شده است.

به گفته جاویدنسب، ما روی باکتری «اورئوس» آن را تست کرده ایم و با نانوذرات اکسید مس، نقره، اکسید روی و نانوکامپوزیت های پلیمری آن را انجام داده ایم که هر دو خاصیت آنتی باکتریال و پایداری خوبی را از خود نشان داده اند.

او تأکید می کند که تنها نمونه مشابه این دستگاه از سوی اتحادیه اروپا ساخته شده است که 24 میلیون یورو قیمت دارد اما این دستگاه ساخت ما تنها با قیمت 70 میلیون تومان ساخته شده است. ما با استفاده از روش های شبیه سازی، قبل از انجام تست مراحل تست را کاهش می دهیم که همین امر باعث کاهش هزینه تولید دستگاه ما در مقایسه با نمونه خارجی آن شده است.

هدف اصلی، پیشگیری از عفونت های بیمارستانی

جاویدنسب معتقد است که یکی از معضلات نظام پزشکی دنیا، بحث عفونت های بیمارستانی است. پروژه ساخت دستگاه توسط اتحادیه اروپا هم با هدف مقابله با عفونت های بیمارستانی مطرح شد. باکتری های فعلی به داروها مقام می شوند و برای مقابله با این مقاومت، محققان به دنبال آن هستند که به جای تجویز دارو برای بیماران، به باکتری ها اجازه حضور و رشد در محیط را ندهند تا به بیماران هم منتقل نشود.

مدیر این تیم استارتاپی در گفت و گو با سیناپرس درباره عملکرد این روش می گوید: ذراتی که در لایه نشانی پارچه انجام می شود هیچ تغییری از نظر ظاهری و حتی رنگ پارچه ایجاد نمی کند که از مزیت های آن است.

او تأکید می کند که این پارچه ها همچنین کاربردهای نظامی هم دارند که در بحث اختفای حرارتی می توان از آنها استفاده کرد. این پارچه های لایه نشانی شده در انواع منسوجات و ملزومات پزشکی شامل ماسک، روپوش، ملحفه و غیره در بیمارستان ها و فضاهایی که احتمال رشد و حضور باکتری ها وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

به دنبال رسیدن به استانداردهای جهانی

او ادامه می دهد که این پارچه ها تا 80 درصد قابلیت آنتی باکتریال دارند و استفاده از موادشیمیایی را تا 50 درصد کاهش می دهند. این پارچه های لایه نشانی شده استانداردی دارند که باید طی کنند و براساس آن، حضور باکتری ها باید تا 1000 برابر کم شود. ما در حال حاضر در حال بهینه سازی دستگاه برای رسیدن به این استاندارد هستیم.

جاویدنسب معتقد است که ما تاکنون توانسته ایم این مقدار را تا 100 برابر برسانیم و رسیدن به هزار برابر، از آنجایی که رقمی لگاریتمی است، به زودی به آن هم دست پیدا خواهیم کرد.

او درباره بی خطر بودن نانومواد به کار رفته در این پارچه ها برای سلامتی بدن می گوید: اتحادیه اروپا طبق استانداردهای خود، تست های مختلفی را روی این نانومواد انجام داده و اعلام کرده است که هیچ کدام از این مواد با بدن واکنش مضر و بیماری زایی ایجاد نمی کند.

تولید ماسک های آنتری باکتریال

این مدیر استارتاپی عنوان می کند که تنها نمونه خارجی آن، در یک کارخانه نساجی نصب است و محققان مشغول ارتقاء این دستگاه هستند. در حال حاضر، برخی محققان با نمونه ای کوچک شده از این دستگاه مشغول تولید ماسک های آنتی باکتریال هستند. ماسک های فعلی در بهترین حالت از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کنند. اما در ماسک های آنتی باکتریال، در صورت نشستن ویروس، آن را از بین می برد.

او تأکید می کند که ایده ساخت این دستگاه از نمونه اتحادیه اروپا گرفته شده اما تمام طراحی، شبیه سازی و ساخت آن را خودمان انجام داده ایم. در صورت تأمین سرمایه برای پیشبرد کار، انتظار داریم که دستگاه ما سریع تر از نمونه خارجی روانه بازار شود.

مدیر تیم «نانوسا» درباره اقدام به صادرات این دستگاه به سیناپرس می گوید: دوستان مقیم ترکیه پیام هایی را مبنی بر صادر کردن دستگاه به ترکیه و کشورهای داشته اند. اما قصد ما فروش دستگاه نیست و در حال حاضر تصمیم داریم پارچه لایه نشانی شده و آنتی باکتریال را به فروش برسانیم.

گفتگو:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا