گربه ماهیان به گل نشسته اند

به گزارش سیناپرس، در بررسی های اولیه اعلام شد که همه ماهیان تلف شده از نوع گربه ماهی بوده که ظاهرا زمان زیادی از مرگ آنها گذشته و شمار آنها را حدود 10 تن تخمین زدند. در ابتدا دلیل این اتفاق مبهم اعلام شد؛ به طوری که، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان هرمزگان در جمع خبرنگاران با تشریح دلایل احتمالی، فرضیه مرگ گربه ماهیان در جاسک را به دلیل آلودگی دریا «تقریبا» منتفی دانست. اما روز گذشته حبیب مسیحی‌تازیانی، گفت: مشخص شد که گربه ماهی های صید شده پس از غرق شدن یکی از قایق های صیادی، به ساحل مقسا در جاسک رسیدند.

گربه‌ ماهی، ماهی بزرگ جثه ای است که به دلیل سبیل های اطراف دهان، به ماهی سبیلو هم معروف هستند. ماهیان حرام گوشتی که فاقد پولک هستند و به صورت توده ای حرکت می کنند. البته گفته می شود که برخی صیادان گاهی گربه ماهی ‌ها را به جای فیله ماهی شیر به مشتری ‌ها می ‌فروشند. گاهی هم به کارخانه ‌های تولید کنسرو می ‌روند تا وارد بازار شود. همچنین این گونه صادراتی است و از آن برای تهیه پودر ماهی نیز استفاده می ‌شود.

به گفته کارشناسان، گربه ماهی ‌ها، گاهی به عنوان صید ضمنی، به ویژه در روش‌ های صید ترال و محاصره ای به تور صیادان می ‌افتند و گاهی به دلیل ارزش نسبتاً پایین اقتصادی و گنجایش کم قایق ‌ها و شناورهای صیادی، بعد از صید به دریا ریخته می ‌شود.

گربه ماهی های تلف شده ای که توسط موج‌ های خلیج فارس در ساحل جاسک به صف شده بودند؛ سوالات زیادی را در ذهن کارشناسان و فعالان محیط زیست ایجاد کرد. یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا ماهی های تلف شده که گفته می شود مدت زمان زیادی از مرگ آنها می گذرد، متعلق به ساحل جاسک است یا توسط موج دریا از بنادر دیگر به این بندر حجم زیاد ماهی گذشته اند؟

آلودگی دریا منتفی است

آنگونه که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: در بررسی های اولیه که از گربه ماهی ها نمونه برداری شد به موضوعات مختلفی ازجمله بیماری گربه ماهی ‌ها یا مساله آلودگی نفتی، مشکوک بودیم. این احتمال قوت بیشتری داشت که دلیل آن صید است. حبیب مسیحی تازیانی، تصریح کرد: در تحقیقات محلی این موضوع روشن شد که تعدادی از صیادان مشغول صیادی بودند که هنگام بازگشت، یکی از قایق ‌ها در اثر طوفان و موج شدید، واژگون و تعداد زیادی گربه ماهی صید شده، پخش می ‌شوند که این تلفات گسترده را رقم زده است.

او همچنین در خصوص احتمال صید غیرقانونی و نبود مشتری برای گربه ماهی ها و رها کردن صیاد در دریا ادامه داد: ابزار صید اعلام نشده است اما معمولاً صید ماهی در آن منطقه به صورت محاصره‌ای صورت می‌گیرد. در عین حال از گربه ماهی در تولید پودر ماهی استفاده می‌ شود و امکان صادرات آن نیز وجود دارد بنابراین بدون مشتری نیست. همچنین با صیادی که قایق او غرق شده تلفنی صحبت کردیم و مساله صید و واژگونی قایق را تأیید کرد. بر این اساس از آنجا که قایق بار زیادی داشته است پس از وقوع طوفان و موج شدید، واژگون شده است.

از سوی دیگر مهیم آبخو، نماینده صیادان شهرستان جاسک درخصوص این ماجرا به ایسنا گفته: «چهار قایق صیادی صید سنتی برای صید گربه‌ ماهی، راهی دریا شده و ۲ فروند از این قایق ‌ها به دلیل لبریز شدن ظرفیت ‌شان، غرق شدند و گربه ‌ماهی ‌ها با جریان آب و باد به ساحل سرریز شده ‌اند. مقدار گربه‌ ماهی ‌های غرق شده در دو قایق صیادی، کمتر از ۶ تن بوده و لاشه این ماهی ‌ها توسط صیادان جمع ‌آوری شده است. این ماهی ‌ها تلف و رهاسازی نشده‌ اند و علت مرگ آن‌ ها زیست‌‌ محیطی نبوده است، بلکه بر اثر غرق شدن قایق ‌های صیادی و جریان آب به ساحل آمده ‌اند.»
صید ترال ممنوع است

نقش آلودگی دریا، موضوعی بود که از ابتدا محل مناقشه بسیاری از افراد و کارشناسان بود. طبق اظهارنظری که مدیر اداره محیط‌ زیست بندر جاسک با ایران کرده بود، نقش آلودگی‌ ‌ها در مرگ گربه ماهی ‌ها منتفی است. به گفته علی رنجبر «اگر آلودگی عامل مرگ بود باید گونه‌ های دیگر ماهی‌ هم تلف می ‌شدند اما تمام ماهی ‌های تلف شده گربه ماهی است. مطمئنا صیادی عامل اصلی مرگ این گونه است.

آنگونه که این فعال محیط زیست گفته است، گربه ماهی ها در صید ترال دور ریخته نمی‌ شود و به صورت پودر ماهی یا کنسرو صادر می شوند. به همین جهت او احتمال می ‌دهد صیادان این گونه، صاحب لنج صیادی بوده ‌اند. به گفته رنجبر گله بزرگ بوده و صیادها نتوانسته‌اند کنترل کنند. ماهی‌ها در حجم بالا فشرده و دچار مرگ شده‌اند. احتمالاً تور هم پاره‌ شده و ماهی‌‌ های مرده به دریا برگشته‌اند.

گزارش:نیلوفرمنصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا