زادروز هوسرل

  • زادروز هوسرل

ادموند هوسرل، ریاضی‌دان و فیلسوف مشهور آلمانی نیمه‌ی‌ اول قرن بیستم میلادی بود. وی، «پدیده‌شناسی – فنومنولوژی» را تکمیل کرد. کتاب‌های او عمدتاً درباره‌ی منطق و منطق ریاضی است. هوسرل از فیلسوفان مهم و بنیان‌گذار «پدیدار‌شناسی» به‌شمار می‌رود. ادموند هوسرل در تاریخ هشتم آوریل سال ۱۸۵۹ میلادی در پروسنیتس در موراویا که جزء اتریش بود – و اکنون در جمهوری چک قرار دارد – به‌دنیا آمد. او در دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ در سمت استاد فلسفه تدریس می‌کرد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور، وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت. هوسرل، پدیدار‌شناسی را ورای ایده‌آلیسم و واقع‌گرایی معرفی می‌کند و برای اثبات عدم کفایت علم در کشف باطن اشیا، شیوه‌ لاادریون را پیش می‌گیرد.

او شیفته‌ افلاطون، اشراق‌گرایی، جوهرگرایی و روح‌گرایی است. هوسرل، ۱۸۷۸م به برلین رفت و در سخنرانی‌های کارل وایراشتراس و لئوپولد کرونکر شرکت نمود. در سال ۱۸۸۲م، رساله‌ی دکتری خود را در ریاضیات محض تحت عنوان «مقدمه‌ای بر نظریه محاسبه متغیر‌ها» زیر نظر لئوپولد کرونکر به پایان رساند. در طول سال‌های ۱۸۸۴م تا ۱۸۸۶م، در وین در کلاس‌های درس فرانتس برنتانو شرکت کرد. وی در سال ۱۸۸۶م در هاله اقامت گزید و در درس‌های روان‌شناسی کارل اشتومپف شرکت کرد.

در ۱۸۹۱م نخستین کتاب خود به‌نام فلسفه حساب: پژوهش‌های روان‌شناختی و منطقی را که به برنتانو تقدیم کرده بود، به چاپ رساند. طی سال‌های ۱۸۹۰م تا ۱۹۰۰م با گوتلوب فرگه آشنا شد که انتقادات او از دیدگاه‌های هوسرل در فلسفه حساب در تغییر توجه هوسرل، منجر به چاپ پژوهش‌های منطقی در سال ۱۹۰۰م تا ۱۹۰۱م گردید. با این‌که هوسرل مسیحی شده بود، معذلک از گزند دشمنی هیتلر در امان نماند. ادموند هوسرل به سال ۱۹۳۸م درگذشت.

  • افتتاح دوره جديد بازي‏هاي المپيك در آتن پايتخت يونان

بازي‏هاي جهاني المپيك از سال‏ها پيش از ميلاد مسيح(ع) در يونان باستان انجام مي‏شد و جوانان را به رقابت‏هاي ورزشي و آماده سازي جسماني فرا مي‏خوانْد. بازي‏هاي المپيك كه در ابتدا به صورتي محدود، با نام المپيا خوانده مي‏شد، پس از گذشت مدتي رونقي فراوان يافت.

با اين حال برخي مخالفان براي تعطيلي آن كوشيدند تا اينكه در سال 393م از اين بازي‏ها، جز نامي باقي نماند. در پايان قرن نوزدهم، پيِر دو كوبرتنِ فرانسوي كوشش فراواني به عمل آورد تا اين بازي‏ها را احيا كند. در نهايت به دنبال سال‏ها تلاش او و دوستانش كه شيفته صلح و صفا بودند، بازي‏هاي المپيك دوباره جلوه كرد و در سراسر جهان درخشيد.

سال 1896م براي المپيا نقطه بازگشتي بود. در اين سال، اين مسابقات در موطن اصلي خود در يونان انجام شد و طي دوره‏هاي بعد، رونقي فراوان يافت. دوره‏هاي المپيا كه امروزه به بازي‏هاي المپيك تبديل شده است، هر چهار سال يكبار برگزار مي‏شود و به جز سال‏هاي جنگ جهاني اول و دوم، به طور مرتب انجام شده است. بيست و پنجمين دوره بازي‏هاي المپيك در سال 2004م در آتن برگزار شد، ضمن اينكه قرار است دوره بعدي آن در سال 2008م در چين برپا شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا