روز جهانی ورزش

• روز جهانی ورزش

ششم آوریل روز جهانی ورزش برای صلح و توسعه نامگذاری شده است.این روز آغازگر، نخستین دوره رقابتهای المپیک تابستانی در سال 1896 میلادی به میزبانی یونان بود. سازمان ملل به منظور ترویج فرهنگ ورزش در راستای صلح و امنیت جهانی، این روز که مصادف با 17 فروردین است به نام ورزش برای صلح و توسعه جهانی نامگذاری کرده است.
بهره گیری از ورزش به عنوان ابزاری نو و موثر برای ترویج فرهنگ ها ، نزدیکی ملت ها و رعایت عدالت و برابری و مبارزه با تبعیض،دوپینگ و تقلب از مهمترین اهداف نامگذاری این روز است.

•  تولد جیمز واتسون

جیمز دیویی واتسون متولد ۶ آوریل ۱۹۲۸ میلادی در شیکاگو، ایلینوی است. وی زیست‌شناس مولکولی، زیست‌فیزیک‌دان، جانورشناس و متخصّص علم ژنتیک آمریکایی است.

• درگذشت آلبرشت دورر

آلبرشت دورر متولد ۲۱ مه ۱۴۷۱ بود. وی نقاش، حکاک و ریاضی‌دان آلمانی دوره نوزائی است. بزرگ‌ترین گراورساز عصر خویش بود و با حکاکی روی چوب و فلزات آثار بی‌همتایی آفرید که در سراسر مغرب‌زمین دست به دست چرخید و نفوذ دامنه‌دار خود بر روی هنر سدهٔ شانزدهم اروپا را تثبیت کرد.او ۶ آوریل ۱۵۲۸ درگذشت.

• درگذشت نیلس هنریک آبل

نیلس هنریک آبل  متولد ۵ اوت ۱۸۰۲ بود. وی ریاضی‌دان نروژی، از پایه گذاران جبر مدرن گروه جابجایی‌پذیر را به افتخار وی، گروه آبلی هم می‌نامند. آبل ثابت کرد که معادلات چندجمله‌ای با درجهٔ بالاتر از چهار در حالت کلی با استفاده از رادیکال‌ها حل پذیر نیستند.وی  ۶ آوریل ۱۸۲۹ درگذشت.

• درگذشت آیزاک آسیموف

آیزاک آسیموف متولد ۲ ژانویه ۱۹۲۰ بود. وی نویسنده آمریکایی روسی‌تبارِ گونه‌های علمی، علمی–تخیلی، خیال‌پردازی، و استاد بیوشیمی در دانشگاه بوستون بود.شهرت اصلی او، بیشتر، به دلیل سری بنیاد است. قوانین سه‌گانهٔ رباتیک وی از شهرت جهانی برخوردار است و دانشنامه بریتانیکا وی را واضعِ واژهٔ رباتیک در زبان انگلیسی می‌شناسد.وی، بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در تمام دسته‌های اصلی رده‌بندی دوی (به جز فلسفه) دارد و سیارک آسیموف ۵۰۲۰ به افتخار وی، نامگذاری شده‌است.او ۶ آوریل ۱۹۹۲ میلادی درگذشت.