توسعه آزمایش کووید-۱۹ مبتنی بر کریسپر

نحوه انجام این آزمایش شامل آغشته کردن یک نوار کاغذی به مخلوط حاوی نمونه بینی است و می‌تواند سریع انجام شود و از همین جهت می‌تواند آزمایشی کاربردی برای افراد غیر متخصص باشد.

"تن منگ هاو"(Tan Meng How) محقق این مطالعه گفت: ویروس‌ها بسیار هوشمند هستند. آنها می‌توانند مواد ژنتیکی خود را جهش، ویرایش یا تغییر شکل دهند. این به آن معنا است که آزمایشهای تشخیصی ممکن است نتوانند آنها را شناسایی کنند. از این رو ما برای توسعه یک آزمایش قوی و حساس بسیار تلاش کردیم. هدف ما توسعه آزمایشی بود که بتواند ویروس‌ها را حتی در صورت تغییر توالی ژنتیکی نیز شناسایی کند. علاوه بر این آزمایش انجام مکرر آزمایش برای کمک به قطع انتقال ویروس در جمعیت ضروری است بنابراین ما آزمایشات خود را سریع و مقرون به صرفه توسعه داده‌ایم.

از دیگر مزایای آزمایش جدید می‌توان به زمان سریع آزمایش که ۳۰ دقیقه است اشاره کرد. آزمایش مذکور نه تنها کم هزینه است بلکه استفاده از آن نیز آسان است. این آزمایش برخلاف آزمایش استاندارد پی.سی.آر ، به تصفیه آر.ان.ای نیاز ندارد و می‌تواند با نمونه‌های بینی انجام شود.

این فناوری که "ون گارد"(VaNGuard) نامیده می‌شود برای شناسایی بخش‌های خاصی از ماده ژنتیکی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و قطع آنها با استفاده از آر.ان.ای راهنما برای شناسایی توالی مورد نظر به سیستم کریسپر متکی است. هنگامی که این کار انجام شود، قطعات بریده شده شروع به درخشش می‌کنند که این نور را می‌توان با استفاده از دستگاه میکروپلیت ریدر(microplate reader) تشخیص داد.

تن گفت: ترکیب دو یا چند آر.ان.ای راهنما با آنزیم enAsCas۱۲a تضمین می‌کند که اگر یکی از آر.ان.ای‌های راهنما نتواند آن را به قسمت صحیح ویروس به دلیل جهش هدایت کند، آر.ان.ای راهنمای دیگر می‌تواند این عدم تطابق را انجام دهد.

برای انجام آزمایش کاربر یک نمونه از ناحیه گلو و بینی را با یک مخلوط واکنش دهنده در یک لوله آزمایش مخلوط می‌کند و سپس نوار کاغذی را در لوله فرو می‌برد. اگر فقط یک خط روی نوار ظاهر شود، ویروس وجود ندارد، اما وجود دو خط نشان دهنده وجود کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است.