جهاددانشگاهی فارس برای تحقق شعار سال برنامه دارد

دکتر مظاهر بابایی یکشنبه ۱۵ فروردین در جمع خبرنگاران و با تبریک سال جدید و ضمن اشاره به ضرورت توجه دقیق‌تر برای عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری در خصوص سال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" افزود: مطمئناً با اعمال مدیریت علمی در مسیر تولید و سرعت بخشیدن به ایجاد و توسعه شرکت‌ها و فعالیت‌های فناورانه، پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از مسیر تولید محصولات مختلف محقق خواهد شد.

او با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب طی بیش از یک دهه گذشته، اقتصاد را مبنای نام‌گذاری هر سال قرار داده‌اند، این موضوع را نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد در تحول جامعه و رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: هر سال بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که شعار هر سال باید در عمل محقق شود و برای حصول این نتیجه هم نیازمند شناخت دقیق ظرفیت‌ها و استفاده مطلوب از آنها هستیم.

بابایی با یادآوری اینکه، تولید شالوده و اساس اقتصاد محسوب می‌شود و برای دستیابی به پیشرفت در اقتصاد باید مبنا را بر ارتقاء و توانمندسازی تولید در ابعاد کمی و کیفی گذاشت، خاطرنشان کرد که تولید باید بر اساس مباحث فناورانه و مبتنی بر مدیریت علمی باشد تا ضمن رفع نیازهای داخل، جایگاه کشور را در جهان تثبت کرد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به‌واسطه اولویت "حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن" به مباحث فناورانه ورود و رهبر معظم انقلاب نیز طی سال‌های گذشته از طرح‌های فناورانه این نهاد علمی دانشگاهی حمایت ویژه داشته‌اند و در این مسیر بودجه‌های خاصی هم پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: قطعاً با کار جهادی و همچنین تلاش برای موانع و تقویت پشتیبانی‌ها می‌توانیم در تحقق شعار سال نقش عمده‌ای ایفا کنیم.

بابایی، حفظ انقلاب اسلامی را جزو مهم‌ترین اهداف جهاددانشگاهی دانست و گفت: پشتیبانی و رفع موانع تولید نیازمند همدلی و همگرایی تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه است که به تبع تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هم برای این کار باید بسیج شوند تا بتوانیم شعار سال را در عمل به منصه ظهور برسانیم.

او ادامه داد: در جهاددانشگاهی فارس همواره تلاش کرده‌ایم تا به سهم و وسع خود اقداماتی را در راستای حمایت از تولید و اشتغال‌زایی به خصوص برای نسل جوان به عنوان آینده‌سازان کشور، انجام دهیم و راه‌اندازی مرکز نوآوری‌ها و همچنین پارک صنایع خلاق و نرم فرهنگی از اقدامات اجرایی شده برای تحقق اهداف مد نظر این نهاد در فارس بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، استقبال استعدادهای جوان از این مراکز را خوب ارزیابی و اضافه کرد: مسلماً برای به ثمر نشستن تلاش‌ها و تقویت ریل‌گذاری‌ها نیاز به حمایت همه جانبه از سوی دستگاه‌های مختلف هستیم تا بتوانیم با همدلی و همیاری یکدیگر گام مؤثری برای آینده این کشور برداریم.

بابایی با بیان اینکه امسال نیز علیرغم همه تنگناها، برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای طرح‌های فناورانه در استان فارس مد نظر قرار دارد، خاطرنشان کرد که راه‌اندازی خط تولید عصاره گل محمدی، پژوهشکده سلامت و …. بخشی از این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس گفت: اکنون در کشور اقدامات خوبی در بخش‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های فناورانه اجرایی شده است اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای ثبت شرکت‌ها فراهم نیست و بروکراسی‌های اداری و محقق نشدن تسهیلات مد نظر برای بخش خصوصی فعال در این بخش، از موانع موجود در مسیر محسوب می‌شود.

بابایی با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی یک مجموعه دانش‌بنیان و علمی است، اما هنوز هم در اخذ برخی مجوزها و انجام کارها درگیر بروکراسی‌های اداری می‌شود، گفت: علی‌رغم اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خوبی دارند اما در مسیر تولید که قرار می‌گیرند، بروکراسی‌های اداری باعث تعلیق تداوم فعالیت و تکمیل فرایند تولید می‌شود، لذا متولیان امر باید این موانع را برطرف کنند.

وی تأکید کرد: مطمئناً با نگاه مانع‌زدایی مد نظر رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید، می‌توان مدیریت علمی در این مسیر اعمال کرد و با این اقدام سرعت تأسیس شرکت‌ها، راه‌اندازی خط تولید و اتصال به بازار سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، اقتصاد و فرهنگ را زیربنای جوامع بشری دانست و افزود: در سایه توجه به دو مقوله فرهنگ و اقتصاد است که می‌توان شاهد تعالی و رشد یک جامعه بود، لذا باید در سیاست‌گذاری‌ها، ریل‌گذاری‌ها، تصویب قوانین و اجرای آن‌ها در عمل به این مسئله توجه ویژه داشت.

وی اهمیت توجه به اقتصاد فرهنگ را هم یادآوری و اضافه کرد: توجه به اقتصاد فرهنگ موجب ارتقای تولیدات می‌شود و با توجه به شرایطی که کشور دارد، این مقوله جزو مواردی است که می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

بابایی استفاده از ظرفیت‌های مجازی را در این عرصه تاثیرگذار دانست و گفت: برای انجام کارهای جدید در حوزه‌های دانش‌بنیان باید فرایند جدید و بروزی در نظر گرفت تا با موانع کمتری روبه‌رو شده و در نهایت بتوانیم به جایگاه مدنظر در بحث تولید علم و صنعت دست پیدا کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا