رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند آگاهی والدین است

ربابه شیخ الاسلام روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کم وزنی و چاقی دو طیف سوءتغذیه دوران کودکی است که به ناآگاهی والدین به ویژه مادران برمی‌گردد و در حقیقت آنها ارتباطی بین سوء‌تغذیه کودک و آینده یا سلامتی او نمی شناسند.

وی اظهار داشت: خانواده هایی که در مناطق محروم دارای کودکان دچار کم وزنی هستند و سوءتغذیه دارند، همه آنها از نظر اقتصادی فقیر نیستند بلکه برخی از آنها از روی ناآگاهی اولویتی برای سلامت کودک قائل نیستند و پول خود را صرف خرید هر چیز به جز آنچه مورد نیاز کودک است، می کنند. در حقیقت آنها ارتباطی بین سوءتغذیه کودک و آینده یا سلامتی او نمی شناسند، بنابراین آگاهی والدین و آموزش آنها بسیار اهمیت دارد.

شیخ الاسلام اضافه کرد: با توجه به اینکه سوءتغذیه و بی توجهی به کودکان عوارض زیادی در بزرگسالی این کودکان برای جامعه به بار می آورد، متولیان سلامت عمومی و متعهدان به توسعه کشور باید مراقب این نکته کلیدی باشند که مراقبت از کودک در اوایل دوران کودکی بهترین و خردمندانه ترین سرمایه گذاری برای توسعه کشور بوده که شامل تغذیه خوب، رشد و تکامل مناسب و آموزش از همان بدو تولد است.

این اپیدمیولوژیست تغذیه تصریح کرد: سوءتغذیه کودکان هم می تواند باعث فقر جامعه شود چون افراد مبتلا به سوءتغذیه توانایی کمتری برای کار بدنی و فکری دارند. کودکان جوامع فقیر بیشتر در معرض آسیب های ناشی از فقر هستند و در سنین پایین کمبودهای غذایی آنها ممکن است با کاهش شدید توانمندی های ذهنی زندگی آنها را تا آخر عمر با مشکلات متفاوت مواجه کند و اگر منطقه ای مبتلا به سوءتغذیه باشد، آن منطقه توسعه کافی پیدا نمی کند و فقیر می شود و همانطور فقر موجب تشدید سوءتغذیه و افزایش بیماری و مشکلات متعاقب آن می شود.

شیخ الاسلام ادامه داد: در واقع تنها وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نیستند که باید به این مساله مهم توجه کنند بلکه کل دولت است که باید رابطه بین رشد و تکامل کودک و آموزش از بدو تولد را با توسعه آینده کشور درک کند و این رابطه چنان قوی است که اغلب محققانی که در حوزه مغز و یادگیری کار می کنند به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری در این دوران یعنی تولد تا سه سالگی و بعد تا ۶ سالگی از سرمایه گذاری در آموزش عالی با صرفه تر است. ضمن اینکه هر هزینه ای که در زمینه مراقبت های زودهنگام و آموزش کودکان هزینه شود تا در هزینه های آتی صرفه جویی می شود.

بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، به طور میانگین ۱۵ درصد از کودکان کشور دچار سوءتغذیه هستند و در مجموع ۸۰۰ هـزار کودک ایرانی در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و نیز کمبود ریزمغذی ها روبرو هستند.

 حدود ۱۱ درصد از کودکان ایرانی با کم وزنی و ۹/۴ درصد یا مشکل لاغری مواجه هستند که این آمار در مناطق روستایی کشور به حدود دو برابر افزایش پیدا می کند و حدود ۲۱ درصد از کودکان ساکن در روستاهای کشور با کوتاهی قد مواجه هستند و در بیشتر استان های کشور، کودکان روستایی دو برابر کودکان شهری از سوء‌تغذیه رنج می برند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا