تولید رنگ ضد خزه دو جزئی برای صنعت کشتی رانی

به گزارش سیاپرس، معمولا بعد از مدتی که کشتی ها در دریا حضور دارند، خزه ها به دور بدنه کشتی جمع می شوند که نتیجه آن، افزایش وزن بدنه و آسیب رساندن به بدنه است اما این شرکت دانش بنیان موفق شده با ماده نانویی که برای نخستین بار در دنیا تولید کرده، از این کار جلوگیری کند.
سوده شیری از اعضای شرکت دانش بنیان نانوفن شفق در گفتگو با سیناپرس می گوید: محصول ما ساخت «بایوساید» برای رنگ ضد خزه است. ما موفق به تولید رنگ مؤثره ضد خزه شده ایم که مانع جذب خزه به بدنه کشتی ها می شود. 

او تأکید می کند: اگر کشتی در آب دریا قرار گیرد، چسبیدن خزه به بدنه کشتی ها علاوه بر افزایش وزن کشتی، مصرف سوخت را هم بالا برده و مشکلات عدیده ای را در پی دارد. 
به گفته شیری، این ماده مؤثره در ایران وارداتی است و ما موفق به کسب دانش فنی آن شده ایم و مراحل ثبت اختراع و تأییدیه ها آن و تست دریا هم روی آن انجام شده است. این ماده تا حدی مؤثر عمل می کند که استفاده از آن تا 40 درصد مصرف سوخت کشتی ها را کاهش می دهد.
یک سوم صرفه جویی در ارزبری

او درباره تفاوت قیمت این ماده مؤثره در مقایسه با نمونه های خارجی می گوید: این محصول ایرانی نسبت به نمونه خارجی قیمت به مراتب پایین تر و اثربخشی بهتری دارد. نمونه خارجی این محصول که تک بعدی است، به ازای هر کیلوگرم بین 400 تا 500 دلار قیمت دارد. اما این محصولی که تولید کرده ایم، نخستین محصول دو بعدی در دنیاست که قیمت آن یک سوم کم تر از نمونه خارجی آن است. 

این شرکت دانش بنیان در حال جذب سرمایه است و در صورت موفقیت در این امر، تا یک سال آینده این محصول تولید ایران به بازار خواهد آمد. او تأکید می کند که ما توانایی تولید سالانه 10 تن از این مواد مؤثره را داریم. 


این مواد مؤثره رنگ ضد خزه در واقع با توجه به نانوکامپوزیت هایی که در آن به کار رفته یک ماده دو جزئی است به این معنا که از ترکیب دو ماده نانو ساخته شده و درواقع، تنها نمونه دو جزئی تولید شده در دنیاست؛ این در حالی است که تمام شرکت های دنیا در حال حاضر مواد تک جزئی با مس تولید می کنند. در این ماده، از ترکیب نانو مواد مس و یک ماده نانوی دیگر به کار رفته است.

در ادامه، امیر اسدزاده، مدیر این شرکت دانش بنیان به سیناپرس می گوید: ترکیب اصلی این رنگ ضد خزه را نانو ذرات مس تشکیل می دهد. در ایران با توجه به گران بودن رنگ های نانو، از نوع رنگ های ضد خزه میکرو استفاده می شود که قیمت مناسب تری دارد و در مقایسه با نمونه تک جزئی در دنیا، حدود یک سوم قیمت پایین تری دارد. 

اسدزاده می گوید: به دلیل گران بودن محصولات حاوی مواد نانو مس، تنها محصولات میکرو در ایران وارد می شود. در ایران بیشتر مواد میکرو نروژی مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت این محصول دو جزئی با نمونه میکرو در این است که مقدار مصرف آن یک دهم میکروست. به عنوان مثال، اگر در مواد میکرو 80 گرم مصرف داشته باشیم، در نوع نانو به 8 گرم نیاز داریم و اثربخشی بیشتری هم دارد. 

این مدیر شرکت دانش بنیان به سیناپرس می گوید: در دنیا پروتکلی وجود دارد مبنی بر این که تا حد امکان از مس اکسید کم تری در رنگ استفاده کنید و این عامل بسیار مثبتی به شمار می رود؛ به این ترتیب، ما از این ماده در حد کمی در رنگ به کار می بریم. 

شیری در ادامه صحبت های خود عنوان می کند که ما این ماده مؤثره را در آب مناطق جنوبی کشور تست کرده ایم که شوری آب بسیار بالاتری نسبت به آب شمال کشور دارد و به دلیل اقیانوسی بودن دمای بالاتری دارد و چنانچه در آب جنوب جواب دهد، به این معناست که در آب شمال هم به خوبی می تواند عمل کند. ما به مدت سه ماه این ماده را در آب جنوب تست کردیم و مشاهده کردیم که هیچ خزه ای به بدنه کشتی نچسبیده بود. 
چه فرآیندی رخ می دهد؟
او این فرآیند را این گونه توضیح می دهد که اولین چیزی که در آب اتفاق می افتد، این است که آب دریا به دلیل شوری، املاح و اورگانیسم هایی که دارد، به دنبال اتصال به سطحی جامد هستند. بدنه کشتی هم سطحی جامد و فلزی است و اولین اتفاقی که رخ می دهد، اتصال میکرواورگانیسم ها به آن است و اتصال این ها که انواع باکتری ها هستند، فضای مناسبی را برای اتصال جلبک ها و خزه ها فراهم می کند. 

او اشاره می کند که اگر بتوانیم مانع جذب میکرواورگانیسم ها به بدنه کشتی شویم، از اتصال خزه و جلبک هم جلوگیری خواهیم کرد. بنابراین، کاری که محصول تولیدی شرکت ما انجام می دهد، این است که در ابتدا مانع از اتصال میکرواورگانیسم ها به بدنه کشتی می شود. 

گزارش :ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا