تعیین تکلیف واحدهای ۲۲ هزار فرهنگی در پروژه تامین مسکن

گودرز کریمی فر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در این زمینه افزود: تاکنون ۲۲ هزار فرهنگی در حال افتتاح حساب، تکمیل موجودی و اتصال به پروژه هستند؛ یا به عبارتی ساده تر واحدهای تخصیصی آنها مشخص شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی واگذاری بخشی از واحدهای تخصیصی و جذب شده فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ است. در برنامه ریزی های اولیه امید است تعداد زیادی از واحدهای مربوطه به فرهنگیان تحویل داده شود.

مدیر کل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی در یک سال اخیر، تعداد ۴۳ هزار و ۷۷۵ واحد  در ۲۵۱ شهر برای فرهنگیان واجد شرایط جذب شده است.

کریمی‌فر افزود: فرایند تعریف شده برای تامین مسکن فرهنگیان در یک پروسه سه ساله، تامین و تخصیص ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان است.

وی یادآور شد: در راستای حمایت از منابع مالی و آورده  اولیه فرهنگیان، از طرف آموزش و پرورش به ازای هر فرهنگی واجد شرایط مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ثانویه حمایتی کم بهره با کارمزد ۱۲ درصد بدون تشریفات، بدون سپرده گذاری، بدون مسدودی و البته بدون وثیقه ملکی به صورت آنلاین و آنتایم پرداخت می‌شود.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ضمن اینکه از طرف بانک عامل (بانک مسکن) علاوه بر تسهیلات ثانویه آموزش و پرورش تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

کریمی‌فر همچنین درباره وضعیت مسکن فرهنگیان در استان تهران توضیح داد: تا کنون در پرند تعداد ۵۰۰ واحد، برای فرهنگیان واجد شرایط جذب و تخصیص داده شده است و هم اکنون افراد به پروژه متصل شده اند.

به گزارش ایرنا، مطالبه تامین مسکن فرهنگیان بارها در سال‌های متمادی مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است. آخرین بررسی ها نتیجه بخش بود و تفاهم نامه ای در آذر ماه سال ۹۸ بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد تا گامی در جهت فراهم‌ کردن شرایط برای خانه‌دار شدن فرهنگیان برداشته شود.

این تفاهم نامه در هفت ماده تهیه و تنظیم شد. موضوع این تفاهم‌نامه تامین ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی کشور برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز ۳۲ استان کشور بود.

یکی از شروط این تفاهم نامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.

افراد متقاضی باید متاهل، سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن یا حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشند و تاکید بر رعایت اولویت گروه‌های هدف، بانوان سرپرست خانوار و کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی با بیش از ۲۰ سال سابقه، زوجین فرهنگی و بازنشستگان است. بعد از این چهار گروه، افراد جدیدالاستخدام مشمول می شوند.

همچنین به متقاضیان تسهیلاتی تعلق می گیرد که البته شرایط ساخت، احداث و واگذاری این موضوع برعهده وزارت راه و شهرسازی است که در هر شهر و استان میزان تنوع وام متفاوت است و بانک عامل مسکن آن را عهده‌دار خواهد شد. موضوعاتی مانند متراژ واحد و وام گام‌های بعدی است که وزارت راه با بانک عامل مسکن آنها را مشخص می‌کند.

بر این اساس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود که معیشت معلمان در دستورکار دولت است و بر اساس برآورد صورت گرفته ۱۷۰ هزار معلم فاقد مسکن هستند که باید برای خانه‌دار شدن آنها تلاش کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا