احتمال انتقال خانگی کرونا ۳۵ درصد است

بنابراین در صورت شک ابتلا به این بیماری قبل از آماده شدن جواب تست، فرد باید اصول بهداشتی را رعایت کرده، در خانه ماسک بزند و در صورت امکان از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کند.

مسعود مردانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص توضیح داد: سطح ایمنی بدن افراد با یکدیگر فرق دارد و به همین دلیل است که می گویند کرونای خفیف در یک فرد می تواند برای سایر افراد شدید باشد و فرد باید خود را در اتاق جداگانه ایزوله کند. سطح ایمنی بدن ما مشخص می‌کند که کرونای خفیف گرفته‌ایم یا نه و این مساله در همه افراد یکسان نیست.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: رعایت قرنطینه توسط افراد مشکوک به کرونا در کنترل بیماری و عدم سرایت به سایر اعضای خانواده بسیار تاثیرگذار است و فاصله حداقل یک متری را رعایت کرده و سطوح و اجسامی را که مکرر با آنها در تماس هستند، باید ضدعفونی شوند.

مردانی تاکید کرد: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا همواره باید پروتکل های بهداشتی استفاده از ماسک، پرهیز از تردد در مکان های شلوغ، ضدعفونی کردن دست ها و غیره را رعایت کنیم. در حال حاضر تحقیقات ثابت کرده کرونای جهش یافته با گونه های مختلف مسری تر و مرگ بارتر است.

به گفته وی، ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی ۷۰ درصد آلوده کننده تر است و جوانان را بیشتر درگیر می کند و میزان مرگ و میر آن بیشتر است؛ از این رو نیازمند همراهی مردم در کنترل و مهار این ویروس جهش یافته هستیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم تا شرایط بحرانی نشود.

اکنون در ایران بیش از ۲۵ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی شناسایی شدند. ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.

سازمان بهداشت جهانی نیز به تمام کشورها توصیه می‌کند که برای شناسایی تغییرات و جهش‌ها، رفتار و ساختار ویروس را پیگیری کنند. همچنین با مطرح‌کردن اطلاعات و داده‌هایشان، به بررسی و نتیجه‌گیری درباره این بیماری کمک کنند.

نکته مهم دیگری که سازمان بهداشت جهانی به آن اشاره می‌کند، توجه به کیت‌های تست پی‌سی‌آر (PCR) است. این تست مواد ژنتیکی ویروس را بررسی می‌کند. سازمان بهداشت جهانی به آزمایشگاه‌هایی که از تست تجاری پی‌سی‌آر استفاده می‌کنند، توصیه کرده که اگر کیت‌ها نمی‌توانند ژن‌های ویروسیِ هدف را به‌ خوبی شناسایی کنند، حتما با شرکت سازنده کیت‌ها برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص تماس بگیرند. برای کنترل ویروس کرونا و شکل‌های جهش‌یافته آن، نیاز است که تست‌های دیگری هم با هدف‌گرفتن شناسایی ژن‌های ویروسیِ مختلف انجام شوند. این تست‌ها موجب می‌شوند امکان شناخت گونه‌های دیگر ویروس به وجود بیاید.

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای مختلف می‌خواهد سطح شیوع بومی بیماری را ارزیابی و اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری را عملیاتی کنند. رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بر اساس دستورات سازمان بهداشت در کنترل و مقابله با بیماری نقش مهمی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا