ساخت دستگاه تصفیه آب به کمک نور خورشید

 در بسیاری از نقاط حاوی آب فراوان زیرساخت های ضروری برای تصفیه آن وجود ندارد. یک دستگاه تصفیه آب دارای فیلترهای مختلف که با دریافت نور خورشید روند تصفیه آب را آغاز می کند برای حل این مشکل قابل استفاده است.

این دستگاه در مقایسه با سایر دستگاه های تصفیه آب عملکرد دقیق تر و سریع تری دارد. دستگاه های تصفیه آب خورشیدی مبتنی بر گرم کردن آب و جدا کردن آلودگی های آن از طریق بخار آب هستند. اما این فرایند معمولا وقت گیر و کند است. برای افزایش سرعت این فرایند از نوعی اسفنج ارزان قیمت تخت استفاده شده که آب را از منابعی مانند دریاچه ها دریافت می کند و با تابش نور خورشید ضایعات آب جذب اسفنج می شوند.

بدین منظور از نوعی ژل پلیمری به عنوان فیلتر استفاده شده که ساختاری متخلخل دارد و یک لایه ماده تیره به نام پلی دوپامین و لایه ای دیگر از ماده ای جاذب آلودگی ها به نام آلژینات به دور آن کشیده شده است. این ترکیب قادر به جذب تمامی آلودگی های آب است.

در آزمایش انجام شده این دستگاه در دمای 25 درجه در عرض یک ساعت موفق به تصفیه مقدار زیادی آب شده وبا افزایش دما به 33 درجه این رقم افزایش یافته است. انتظار می رود در آینده نزدیک برای تجاری سازی این فناوری اقدام شود.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا