روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی

  •  روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی

15 فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.علت انتخاب این روز ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی مبنی بر راه اندازی زیست بانک بوده است.  بنابراین پیشنهاد 15 فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برای شورای فرهنگ عمومی از سوی مرکز ملی ذخایر زنتیکی و زیستی ایران ارسال شد که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط رییس جمهوری و ماده واحده ' تعیین مناسبت های تقویم رسمی سال 1394 هجری شمسی ابلاغ شد.

  • روز جهانی هشدار و مبارزه با مین های زمینی

سازمان ملل متحد، روز چهارم آوریل را "روز جهانی روشنگری درباره خطرات مین" نام گذاشته است. در این روز پیمانی یادآوری می‌شود که برای حفظ جان صدها هزار نفر در سراسر کره خاکی بسته شد: "پیمان ضد مین". ۱۶۲ کشور جهان این پیمان را امضا کرده‌‌اند.
در روز جهانی روشنگری درباره خطرات مین، سازمان ملل متحد از همه کشورها می‌خواهد که از برنامه مبارزه با مین‌گذاری حمایت کنند.شمار مین‌هایی که در سراسر جهان پخش شد‌ه‌اند روشن نیست، اما گمان زده می‌شود که تا سال ۱۹۹۷، یعنی زمان ممنوع شدن مین‌‌های زمینی، نزدیک به ۱۱۰ میلیون مین در بیش از ۷۰ کشور کار گذاشته شده باشند.

  • گردش نخستین سفينه فضايي جهان به دور ماه

پس از آن كه دانشمندان شوروي و سپس امريكايى موفق به پرتاب سفينه ‏هايى به فضا شدند و براي نخستین  بار فضانوردان را به فضا فرستادند، از سال 1966م مسابقه براي تسخير كره ماه آغاز شد.
در نهايت در روز چهارم آوريل 1966م، نخستين سفينه فضايى كه از طرف شوروي به فضا پرتاب شده بود به دور كره ماه گردش كرد و عكس‏هايي از كره ماه به زمين فرستاد. اين مسئله رقابت فضايي بين دو ابرقدرت را فزوني بخشيد، تا اين كه دو ماه بعد در ششم ژوئن 1966م، يك سفينه امريكايي بدون سرنشين بر روي كره ماه فرود آمد و اطلاعاتي از سطح كره ماه به زمين مخابره کرد.

  • درگذشت جان نِپر

جان نِپِر، رياضي‏دان اسكاتلندي در سال 1550م در ادينبورو، پايتخت اين كشور و در خانواده‏اي مرفه به دنيا آمد و به رسوم اشرافي انگلستان تربيت يافت. شهرت عمده نِپِر در رياضيات مبتني بر طريقه تازه‏اي بود كه وي براي انجام عمليات محاسباتي عرضه داشت. وي معتقد بود كه كليه اعداد را مي‏توان به صورت بالقوه نوشت. مثلاً چهار را به صورت دو به توان دو. او هم‏چنين بر اين اعتقاد بود كه اگر اعداد به اين صورت نوشته شود، عمل جمع، جانشين ضرب و عمل تفريق جانشين تقسيم خواهد شد.
نپر براي تحقق بخشيدن به فكر خود، مدت بيست سال وقت صرف كرد و توانست فرمول‏ هاي پيچيده‏اي براي نوشتن كليه اعداد به صورت بالقوه به دست آوَرَد. وي اين نحوه محاسبه را لُگاريتم به معناي اعداد متناسب ناميد.
جان نپر نهايتاً در سال 1614م، جداول لگاريتمی خود را به چاپ رسانيد كه مورد استقبال فراوان جامعه علمي عصر قرار گرفت. مي‏توان گفت كه تأثير اين يافته‏ هاي علمي در علم آن روز، با تأثير ماشين ‏هاي حسابگر امروزي برابر است. از ديگر كارهاي نِپِر در رياضيات، عدد نپر است و ديگر اينكه وي با ابداع علامت اعشاري، كسر اعشاري را به صورت امروزي درآورد. جان نِپِر سرانجام سه سال پس از انتشار لگاريتم، در چهارم آوريل 1617م در شصت و هفت سالگي درگذشت.
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا