بهبودیافتگان کرونا علائمی از آسیب طولانی مدت اعضای بدن دارند

یک کارشناسان آمریکایی که این گزارش را خواند، گفت که او در عمل نیز همین را مشاهده کرده است.

دکتر «مانگالا ناراسیم هان» که سرویس مراقبت های ویژه را در مرکز بهداشتی «نورث ول» در «نیو هاید پارک» در نیویورک بر عهده دارد، اظهار داشت: این مطالعه ثابت می کند که صدمه وارد شده فقط به ریه ها نیست بلکه می تواند بر قلب، مغز و کلیه ها نیز تأثیر بگذارد.

وی افزود: باید به بهبودیافتگان کرونایی که از بیمارستان مرخص می شوند، گفته شود که مراقب بروز دیگر ناهنجاری های احتمالی که ممکن است رخ دهند نیز باشند.

محققان انگلیسی متذکر شدند که به نظر می رسد کووید-۱۹ همراه با ایجاد مشکلات جدی در تنفس، سایر اندام ها از جمله قلب، کلیه ها و کبد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. با این حال الگوی کلی آسیب دیدگی اعضای بدن در طولانی مدت در بیماران کووید-۱۹ هنوز مشخص نیست؛ بنابراین محققان به سرپرستی «آمیتاوا بانرجی» از کالج دانشگاه لندن تصمیم گرفتند در این زمینه تحقیق کنند.

محققان آسیب وارده به اعضای بدن را در بیش از ۴۷ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹، با میانگین سنی ۶۵ سال که در انگلیس در بیمارستان بستری و قبل از سپتامبر سال گذشته از بیمارستان مرخص شده بودند، ارزیابی کردند. آنها یافته های بالینی حاصل از این مطالعه را با یافته های یک گروه مطابقت داده شده از مردم عادی، مقایسه کردند.

محققان میزان بستری شدن مجدد در بیمارستان را در میان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و گروه کنترل و همچنین مرگ ناشی از هر علتی را ردیابی کردند. آنها همچنین هرگونه تشخیص جدید بیماری های تنفسی، قلبی عروقی، متابولیک، کلیه و کبد را در هر دو گروه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۰ پیگیری کردند.

محققان طی یک پیگیری متوسط ۱۴۰ روزه متوجه شدند که تقریبا یک سوم از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دوباره در بیمارستان بستری شدند و از هر ۱۰ نفر بیش از یک نفر از بهبودیافتگان کرونا پس از ترخیص از بیمارستان فوت کردند.

محققان همچنین متوجه شدند که میزان تشخیص موارد جدید بیماری های تنفسی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، بیماری های قلبی عروقی و دیابت به ترتیب ۲۷ ، ۳ و ۱.۵ برابر بیشتر از موارد مشاهده شده در گروه کنترل است.

این مطالعه همچنین نشان داد که تفاوت در میزان آسیب وارده به اندام های بدن میان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و گروه کنترل در افراد زیر ۷۰ سال در مقایسه با افراد ۷۰ سال و مسن تر بیشتر بود.

بر اساس گزارشی که روز چهارشنبه در نشریه BMJ منتشر شد، مردان و زنان از نظر میزان آسیب بلندمدت وارده به اعضای بدن پس از ابتلا به کووید-۱۹ تقریبا مشابه بودند.

محققان در یک بیانیه اعلام کردند که تمام یافته های این مطالعه نشان می دهد بیمارستان ها و سیستم های مراقبت های بهداشتی ممکن است با حجم قابل توجه و طولانی مدتی از بیماری های مرتبط با کووید-۱۹ روبرو شوند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا