روز طبیعت باطعم کرونا

سبزه ها مثل مخملی سبز زینت بخش دشت ها و باغ ها می شوند و کوهستان ها گل های وحشی رنگارنگ را نثار طبیعت می کنند.

به گزارش سیناپرس، سیزدهم فروردین یا همان سیزده به در، یا به عبارتی روز طبیعت؛ یکی از آن روزهاییست که قدمت خاصی بین ایرانیان داشته و دارد. با نگاهی به پیشینه جشن نوروز، می بینیم که از زمان جمشید این روز وجود داشته و در تاریخ روایت های خاصی هم از آن خود کرده است.

«… جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند …»

با این حال، اما به گفته برخی از مورخین؛ جشن روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده بدر، حدود دو سده است که بین ایرانیان رواج یافته است.

طبق این سنت فرهنگی، مردم در این روز از خانه ها خود بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار دشت مخملی و چشمه آب روان و جویبار بگذرانند. بر همین اساس هم این روز را روز طبیعت نامگذاری کرده اند، روزی که در کنار بهره مندی از طبیعت به حفظ زیبایی آن بکوشیم. اما آنچه که بیشتر از هر چیز در ذهن جمعی ما حک شده، انبوه زباله هایی است که در پایان روز طبیعت در گوشه و کنار طبیعت، پارک ها و بوستان های شهری، تفرجگاه های خارج از شهر رها شده است.

با آغاز شب و دیدن آن حجم از زباله های یکبار مصرف، کیسه های پلاستیکی، قوطی های کنسرو و نوشابه و باقیمانده مواد غذایی و بقایای زغال های کبابی، منظره زشتی را در طبیعت و فضاهای سبز باقی می گذارد. رفتارهای ناشایستی که با طبیعت صورت می گیرد یادآور شعور مردمی است که از روز طبیعت فقط شعار آن را درک کرده اند. 

حامی حیات وحش باشیم

یک فعال حقوق حیوانات در همین زمینه به خبرگزاری سیناپرس می گوید: طبیعت زیستگاه جاندارانی است که پیش از ما در آنجا زندگی می کردند، پخش موزیک با صدای بلند زیستگاه آنها را ناامن می کند. سروصداهای عجیب و غریب موجب می شود که آنها خانه و قلمرو خود را ترک کنند. ممکن است پرنده ای که روزها برای ساخت لانه اش تلاش کرده آن را برای همیشه رها کند.

علی کشمیری، ادامه می دهد: نشانه گیری پرندگان با سنگ یا کشتن آنها، گزینه خوبی برای اثبات توانمندی و دلاوری نیست. بهتر است که جوانان غیور روی شایستگی های دیگری تمرکز کنند.

عضو هیات مدیره شبکه سمن های محیط زیستی استان خراسان رضوی در ادامه می افزاید: با توجه به فصل زادآوری حیوانات و حیات وحش، به آنها نزدیک نشویم و جابه جا نکنیم و غذا ندهیم. زیرا آنها در قلمرو مخصوص به خودشان توانایی تهیه تغذیه و زندگی خود را دارند. حیات وحش با دیدن ما وحشت می کنند. کافیست راه فرارشان را باز بگذاریم و در این زمینه ماجراجو نباشیم.

این کنشگر محیط زیست در پایان می افزاید: هیچ نوع زباله و بخصوص قوطی کنسرو و ظروف پلاستیکی را در طبیعت رها نکنیم. بارها اتفاق افتاده که سر حیوانات داخل این ظروف گیر کرده و تلف شده اند. در جاده های برون شهری مراقب عبور حیوانات باشیم.

دومین سیزده بدر متفاوت

اما دو سالی است که کرونا میزبان مردم جهان شده است. در کشور ما هم این میهمان بدشگون، خانواده های بسیاری را عزادار کرده است. به توصیه کارشناسان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، بهتر است که در خانه بمانیم و از تجمع در تفرجگاه ها و پارک های جنگلی به دور باشیم و سیزدهمین روز نوروز 1400 همانند سیزده بدر 1399 خانه را جایگزین طبیعت کنیم تا خود و عزیزانمان از شر کرونا در امان باشیم. 

در همین زمینه محدودیت هایی هم براساس ابلاغیه وزارت بهداشت در دو شهر تهران و کرج که وضعیت نارنجی دارند برقرار شد. حمید رضا گودرزی، رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت کرونا از شهرداری‌ها و نیروی انتظامی درخواست کرد برای اینکه مردم سیزده بدر یا روز طبیعت را در خانه بمانند، اقدام‌های لازم را انجام دهند. طبق اعلام گودرزی، دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضای سبز تهران در روز طبیعت ممنوع است.

طبق اعلام سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در روز سیزده بدر خودرو‌هایی که به بوستان‌ها و پارک‌ها مراجعه کنند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. با این وجود دیده ها و شنیده ها حاکی از این است که مردم از روز قبل یعنی دوازدهم فروردین ماه در گوشه و کنار شهر و اتوبان هایی که فضای سبز دارند برای گذران سیزده بدر مکان هایی را برای خود رزرو کرده اند تا به دور از خانه و در فضاهای سبز اتوبان ها سیزده خود را به در کنند.

به گزارش سیناپرس، با شرایط کرونایی و هشدار کارشناسان درخصوص موج چهارم کرونایی، بهتر این است که می توان سیزده بدر را به رسم زیبای دور هم بودن در منزل سپری کرد و در سایه اینهمه هجوم بی وقفه مشکلات، این سیزده بدر بالاخره پایانی باشد بر تمام ناامیدی های چند ماه و سال اخیر.

 

گزازش:نیلوفر منصوری

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا