شناسایی گونه های مختلف کرونا به کمک سلول های تی

به گزارش سیناپرس، با تولید انواع واکسن کرونا و استفاده از آن ها برای تلقیح جمعی، ویروس کرونا شروع به جهش های مختلفی کرد. امروزه، انواع مختلفی از این عامل بیماری زا در جهان ثبت شده که برخی از آنها قابل انتقال تر و احتمالا کشنده تر از سایر نمونه ها هستند. البته پیش از این انتظار  تغییر و جهش ژنتیکی ویروس کرونا وجود داشت زیرا همه ویروس ها مستعد جهش هستند.

مهمترین نگرانی موجود در حوزه فوق، این بود که جهش های ژنتیکی کرونا چه تاثیری بر مبارزه جهانی با این بیماری همه گیر دارد؟ از آنجا که ظهور انواع کرونا سارس ۲ عامل کووید ۱۹، این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است ویروس های جهش یافته از پاسخ های ایمنی محافظت شده ناشی از عفونت قبلی یا واکسیناسیون جلوگیری کند، محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده (NIAID) دریافتند که یک فاکتور اصلی موجود در بدن انسان در نتیجه پاسخ سیستم ایمنی بدن، تحت تأثیر قرار نمی گیرد. به گفته آنها، این عامل اصلی، سلول CD8 T است که پس از بهبودی فرد نیز در برابر ویروس، فعال باقی می مانند.
پژوهشگران برای رسیدن به این نتیجه، نمونه های سلول های خونی ۳۰ نفر را که پیش از ظهور انواع ویروس به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته بودند، مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سیناپرس، محققان این پرسش را مطرح کردند که آیا سلول های CD8 T در خون بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹، آلوده به ویروس اولیه مانده و هنوز می توان سه نوع مختلف جهش یافته ویروس کرونا را به کمک آن تشخیص داد.
شایان ذکر است که نوع  B.1.1.7، برای اولین بار در انگلستان شناسایی شده، نوع B.1.351 ، در  آفریقای جنوبی یافت شده و گونه جهش یافته B.1.1.248، اولین بار در برزیل دیده شده است. پژوهشگران مشاهده کردند که هر نوع جهش در سراسر ویروس و به ویژه در منطقه پروتئین اسپایک ویروس وجود دارد که از آن برای اتصال و ورود به سلول ها استفاده می شود.

اگرچه هنوز جزئیات مربوط به سطح دقیق و ترکیب آنتی بادی و پاسخ های سلول تی مورد نیاز برای دستیابی به ایمنی در برابر کرونا هنوز ناشناخته است اما محققان تصور می کنند که برای ایجاد یک ایمنی موثر به پاسخ های قوی و گسترده از آنتی بادی ها و سلول های تی نیاز است. از سوی دیگر  واکنش سلول های CD8 T با شناسایی قسمت هایی از پروتئین ویروس ارائه شده در سطح سلول های آلوده و از بین بردن این سلول ها، عفونت ناشی از بیماری را محدود می كنند.
در این مطالعه، محققان تشخیص دادند که پاسخ سلول های T CD8  کرونای سارس ۲ تا حد زیادی پس از ابتلا به بیماری دست نخورده باقی مانده و با بررسی این سلول ها می توان تقریباً تمام جهش های موجود در انواع مورد مطالعه را تشخیص داد.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران همچنین اعلام کردند که برای تأیید این یافته ها به مطالعات گسترده تری نیاز است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پاسخ سلول T در افراد بهبود یافته و به احتمال زیاد در افراد واکسینه شده، عمدتاً تحت تأثیر جهش های موجود در این سه نوع قرار نمی گیرد و می توان از آن در بررسی روند تطور ویروس کرونا استفاده کرد.