چگونه سکه های قدیمی را تمیز کنیم؟

به گزارش سیناپرس، در این یادداشت به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از آب میوه، لایه های زنگار و اکسید را از بدنه سکه های قدیمی حذف کنید.

به طور کلی وقتی فلزات با اکسیژن موجود در آب یا هوا واکنش نشان می دهند، تشکیل اکسید داده و این اکسیدها اغلب به عنوان زنگ زدگی شناخته می شوند. اسیدهای ضعیف می توانند اکسیدهای فلزی را حل کرده و به شما این امکان را می دهد که درخشش سکه ها را بازگردانید.

فراموش نکنید با این کار لایه ای بسیار نازک از بخش بیرونی سکه برداشته می شود، بنابراین اگر بیش از حد این کار را انجام دهید سکه ای برای شما باقی نمی ماند!
۱. چند سکه پیدا کنید
ابتدا باید سکه هایی برای تمیز کردن پیدا کنید. سکه های جدید در حال حاضر بسیار تمیز هستند، بنابراین در صورت امکان به دنبال سکه های قدیمی تر بگردید. سکه هایی مانند پنج تومانی های طلایی رنگ قدیمی برای این کار بسیار مناسب هستند. البته در صورت لزوم می توانید از سکه های نقره ای نیز استفاده نمایید. سعی کنید سکه هایی را پیدا کنید که واقعاً کثیف یا حتی کمی لکه دار باشند تا بتوانید تفاوتی که در تمیز کردن آن ایجاد می شود را ببینید.

۲. سکه ها را با گیره کاغذ محکم کنید
به خاطر داشته باشید که ما فقط می خواهیم نیمی از سکه را غرق کنیم و  نیمی دیگر مایع را لمس نمی کند. این بدان معناست که اسیدهای ضعیف موجود در مایع تمیز کننده بر نیمه دیگر تأثیر نمی گذارد، بنابراین شما می توانید تفاوت عملیات را در خاتمه کار ببینید. برای محکم نگه داشتن سکه های بالای شیشه به یک گیره محکم نیاز دارید، بنابراین با استفاده از گیره کاغذی، سکه را نگه دارید و یک مداد را از بالای آن فشار دهید تا گیره خود را در عرض یک لیوان متعادل کنید.

۳. محلول تمیز کننده خود را آماده کنید
شاید از شنیدن اینکه مایع تمیز کننده ای که قصد استفاده از آن را داریم در واقع آب سیب است متعجب شوید. این آب میوه حاوی اسید سیتریک است که یک اسید ضعیف محسوب می شود و می تواند به تمیز کردن سکه کمک کند. در طول زمان، مس موجود در فلز با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و اکسید مس را تشکیل داده است. این اکسید سکه را کثیف نشان می دهد، اما اسید سیتریک موجود در آب سیب می تواند رسوبات را از بین برده و سکه را مجددا درخشان کند.

۴. مدت زمان کافی منتظر بمانید
شما باید آب میوه را درون لیوان بریزید تا فقط نیمه سکه را بپوشاند. به گزارش سیناپرس، اکنون باید سکه را حداقل برای چند ساعت در آب سیب بگذارید. در صورت امکان، آن را یک شب تا صبح رها کنید تا بهترین نتیجه را بگیرد. سپس، سکه را بردارید تا ببینید کارآیی این پاک کننده طبیعی چقدر موثر است!

۵. تمیز کننده های دیگر را امتحان کنید
اگر آب سیب نتوانست به خوبی سکه های زنگار گرفته شما را تمیز کند، برای تمیز کردن سکه های خود می توانید از مایعات دیگری مانند سرکه یا سس گوجه فرنگی استفاده کنید. سرکه حاوی اسید استیک است که کاملاً قوی بوده و بنابراین باید کار تمیز کردن سکه های شما را انجام دهد.
در خاتمه توصیه می شود از این عملیات به هیچ عنوان برای تمیز کردن سکه های باستانی استفاده نکرده و انجام این کار را به متخصصین مرمتگر و باستان شناس واگذار کنید.

گزارش: دکتر احسان محمدحسینی- باستان شناس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا