استخراج دی ان ای موجودات زنده از هوا

به گزارش سیناپرس، تیمی از دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن برای اولین بار نشان داده اند که می توان دی ان ای موجودات زنده را از هوا جمع آوری کرد. به اعتقاد اعضای این تیم تحقیقاتی، یافته فوق الذکر می تواند تکنیک های جدیدی را برای محققان پزشکی قانونی، کارآگاهان، پژوهشگران و مردم شناسان فراهم کرده و حتی در درک انتقال بیماری های منتقله از طریق هوا مانند کرونا و آنفولانزا نیز کمک کند.

اعضای این تیم تحقیقاتی به بررسی این موضوع پرداختند که آیا دی ان ای محیطی (eDNA) می تواند از نمونه های هوا جمع آوری شده و برای شناسایی گونه های جانوری مورد استفاده قرار گیرد؟ بیشتر مطالعات مشابه تاکنون روی جمع آوری دی ان ای محیطی از آب متمرکز بوده است اما نتایج این مطالعه جدید که نتایج آن در مجله PeerJ منتشر شده، نشان می دهد که نمونه برداری از دی ان ای محیطی موجود در هوا می تواند امکان پذیر بوده و پژوهشگران در بررسی های خود، دی ان ای نوعی موش خالدار برهنه و دی ان ای انسان را با موفقیت در هوا تشخیص داده اند.
به گزارش سیناپرس،  آنها ابتدا از اتاقی که موش آزمایشگاهی در آن قرار داشت نمونه هوا گرفته و سپس از تکنیک های موجود برای بررسی توالی دی ان ای موجود در هوای نمونه برداری شده، استفاده کردند.

با استفاده از این روش، تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئین مری نشان می دهد که نمونه برداری از دی ان ای موجود در هوا امکان پذیر بوده و می توان با موفقیت نمونه دی ان ای موش و انسان را از هوا استخراج کرد که این یافته برای فعالیت های پزشکی قانونی بسیار کلیدی و با اهمیت تلقی می شود. 
مترجم: لیلی دهقان پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا