هر آنچه که باید درباره طرح رزاق بدانید

طرح رزاق براساس توافق بین سپاه پاسداران، استانداری سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کشور در استان اجرایی شد.

در قالب این طرح مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آنها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند.

 برای هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج یک خودرو از مرز داده شده که معیشت  ۵ خانواده از آن تامین می‌شود.

 سوخت این طرح از استان بندرعباس تامین شده و از طریق سه جایگاه سوخت گلشن (جالق)، سیرکان و اسفندک در اختیار سوخت ‌بران مرزنشین قرار می‌گیرد.

طرح رزاق برای هویت دادن به مرزنشینان سوخت ‌بر و حفظ امنیت مرزهای کشور برای اولین بار به صورت پایلوت در مرز سراوان در حال اجراست.

از زمانی که این طرح در سیستان و بلوچستان  اجرا شد، عده‌ای از قاچاقچیان شبکه‌ای سوخت منافع خودشان را در خطر دیده‌اند و از اجرای آن ناراضی هستند.

در قالب این طرح و با این کارت‌ها، یک نفر به نمایندگی یا با کرایه هفتگی کارت از صاحبان آن به خرید قانونی سوخت از دولت می‌پردازد.

همچنین سوخت را با خودروهای وانت بار معمولی دارای مشک مخصوص سوخت که هر کدام حدود ۳ هزار لیتر گنجایش دارد، از گذرگاه‌های قانونی به پاکستان منتقل کرده و آن‌را به فروش می‌رساند.

در قالب  طرح رزاق سپاه، مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آنها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند.

در این طرح  هیچ گونه عوارضی توسط دارندگان کارت پرداخت نمی‌شود.

هدف طرح رزاق چیست؟

طرح با هدف مقابله با خروج غیرقانونی سرمایه کشور، جلوگیری از حوادث جاده‌ای و قانونمند کردن فروش سوخت در نقاط مرزی به اجرا درآمده است تا از این طریق ضمن ساماندهی مرز، اشتغال پایدار برای مرزنشینان ایجاد شود.

طبق آمار، نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بالاست و بعضی از افراد سود جو برای سرپوش گذاشتن به این اقدام به سمت قاچاق سوخت روی آورده و این کار را بهانه‌ای برای تامین معاش خود عنوان می‌کنند اما هدف از طرح رزاق؛ ساماندهی این وضعیت است.

دو مشکل جدی در این عرصه بوجود آمده است. ابتدا حضور سوخت برهای غیرقانونی و بدون کارت که سوخت را از مبادی قاچاق تهیه کرده و از طریق کوره راه‌ها و ورودی‌های غیرقانونی به پاکستان می‌برند.

دوم عدم همکاری و تعامل مرزبانان پاکستان که به وضوح از سوخت برهای غیرقانونی و حتی قانونی باج گرفته و حتی بر اساس مشاهدات به سمت آنان تیراندازی کرده و از آنان بیگاری می‌کشند. مرز شمع سر یا شمه سر به نقطه‌ای می‌گویند که در کنار روستایی به همین نام است.

این روستای حدوداً پنجاه خانواری محل عبور قانونی خودروها مخصوصا سوخت بر ها به پاکستان است، مشکلی که اینجا وجود دارد خروج این خودروها نیست، بلکه ورود آنها به ایران است.

زیرا تعدادی از تروریست‌ها می‌توانند در قالب این افراد وارد کشور شوند به‌خصوص خودروهای سوخت بر غیرقانونی که شامل یک سوم خودروهای قانونی می‌شوند. این خودروهای غیرقانونی نفس‌ها و موانع مرزی را تخریب می‌کنند.

از این‌رو باید شرایطی را فراهم کرد تا هم مانع ورود خودروهای غیرقانونی به کشور شد و هم از ورود تروریست‌ها به کشور جلوگیری کرد. از سوی دیگر باید دستگاه دیپلماسی با ورود جدی و هشدار به دولت پاکستان از سنگ اندازی و برخورد نیروهای مرزی این کشور با سوخت برهای قانونی ممناعت به‌عمل آورد.

منبع:آنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا