منشا کووید ۱۹ چیست؟

این محققان ادعاهای مطرح شده در خصوص شیوع ویروس از یک آزمایشگاه چینی را بی‌اساس دانستند.

شناسایی منشا ویروس کووید ۱۹ و  تهیه یک گزارش تخصصی در این باره با چالش‌های متعددی از جمله ممانعت و تاخیر در انتشار اطلاعات و همچنین چالش‌های دیپلماتیک برای ورود متخصصان سازمان جهانی بهداشت به شهر ووهان چین همراه بود.

بالاخره در تاریخ ۱۴ ژانویه یعنی بیش از یک سال پس از شناسایی اولین موارد ابتلا به ویروس، گروه تحقیقاتی موفق به ورود به شهر ووهان چین شد.

به اعتقاد این متخصصان ویروس SARS-COV-۲ که عامل بروز بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود، از خفاش‌ها به انسان منتقل شده است. به اعتقاد محققان محتمل‌ترین سناریو این است که ویروس مستقیما از خفاش آلوده به انسان جهش کرده است. با وجود این نظریه‌های دیگر را رد نکرده‌اند.

همچنین محققان نظریه مطرح شده از طرف مقامات چینی مبنی بر این که منشا ویروس اساسا کشور چین نبوده و این ویروس از طریق غذای یخ زده وارد کشور شده است، رد نکردند؛ اما احتمال شیوع ویروس از این طریق را بسیار کم دانستند. علاوه بر این ادعاهای مطرح شده در خصوص شیوع ویروس از طریق آزمایشگاه‌های تحقیقاتی چین را نیز بسیار غیرمحتمل اعلام کردند.

بیماری کووید ۱۹ ظرف ۱۵ ماه گذشته بیش از  ۲.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ فرستاده است و دولت‌های سراسر جهان را وادار به اعمال محدودیت‌هایی کرده است که موجب آسیب اقتصاد جهانی شده‌اند.