افزایش 100 برابری ذرات معلق در هوا با سرفه های شدید

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید محققان بین المللی، دستورالعمل های بیمارستانی فعلی مربوط به «اقدامات احتیاطی خاص در برابر آئروسل ها» که اجرای آن ها را فقط هنگام استفاده از روش های اکسیژن درمانی برای بیماران کووید-19 مجاز می شمرند، می توانند باعث آسیب پذیری بالای کارکنان و بیماران حاضر در بخش های مختلف بیمارستانی در مقابل ویروس کرونا شده و نگرانی ها را در مورد ایمنی افراد افزایش دهند.

یافته های این مطالعه نشان داده اند که فعالیت های تنفسی مانند سرفه و تنفس عمیق، منبع اصلی انتشار ذرات آئروسل در هوای بیمارستان هستند و این امکان را را فراهم می آورند که کارکنان مراقبت های بهداشتی را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهند.

به گزارش سیناپرس، محققان فوق از بیمارستان سلطنتی ادینبورگ اسکاتلند، دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا و بیمارستان باث انگلستان برای انجام پژوهش خود، از مشارکت افراد داوطلب سالم و نه بیماران آلوده به ویروس کرونا برای تولید آئروسل یا همان ذرات معلق در هوا استفاده کرده اند.

آن ها اظهار داشته اند یافته های آن ها می تواند تا حدی توضیح دهد که چرا کارکنان شاغل در بخش هایی که فقط از ماسک جراحی استفاده می کنند، دو تا سه برابر بیشتر از افرادی که در ICU مشغول کار بوده و از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک های تنفسی N95 / FFP3 استفاده می کنند، دچار عفونت و بستری در بیمارستان می گردند.

در این پژوهش از داوطلبان خواسته شد در محیط های طراحی شده برای آزمایش و برای شبیه سازی وضعیت بیماران مبتلا به عفونت های تنفسی مانند کووید-19، فعالیت های تنفسی مختلف از جمله تنفس آرام و شدید، صحبت، فریاد، سرفه و ورزش را انجام دهند.

بررسی نتایج این فعالیت های تنفسی نشان داد که افزایش فعالیت تنفسی (مانند سرفه و تنفس عمیق) که در بیماران مبتلا به کرونا بسیار شایع است، آئروسل یا ذرات معلق در هوا را تا بیش از 100 برابر افزایش می دهد!

داوطلبان سپس آزمایش های فوق را هنگام دریافت اکسیژن درمانی که معمولاً برای بیماران بستری شده کووید-19 حاد استفاده می شود، تکرار کردند. در این مرحله، ابتدا اکسیژن با جریان زیاد به داخل بینی هدایت می شد و سپس این کار از طریق ماسک صورت انجام می گردید. نتایج نشان داد که در این حالت، نه تنها تعداد ذرات آئروسل افزایش نمی یابد بلکه از تعداد آن ها حین فعالیت های تنفسی کاسته می شود.

به گفته مجریان این پژوهش، در دستورالعمل های فعلی بیمارستان ها، کارکنان مراقبت های بهداشتی که مأمور مراقبت از بیماران عادی کووید-19 که سرفه می کنند و مشکل تنفسی دارند، هستند فقط لازم است از وسایل محافظتی که از قطرات بزرگ تر محافظت می کنند، استفاده شود.

این در حالی است که ماسک های جراحی برای محافظت در برابر این حجم از آئروسل بیمارستانی کافی نبوده و از عبور ذرات آئروسل از لبه های ماسک و استنشاق آن ها جلوگیری نمی کنند. لذا در چنین حالتی باید از ماسک های تنفسی N95 / FFP3 که تنگ تر هستند و فیلتر بهتری دارند، بهره برد.

علاوه بر این، به گفته این متخصصان، «مطالعه ما همچنین به اهمیت حفظ فاصله اجتماعی، داشتن تهویه عالی در ساختمان ها و حمل و نقل، حضور در خارج از خانه و استفاده از ماسک های اثربخش تاکید دارد».

به گزارش سیناپرس، این پژوهشگران بین المللی که یافته های خود را در نشریه Anaesthesia منتشر کرده اند، ارزیابی مجدد دستورالعمل های بیمارستانی را برای محافظت بهتر از کارکنان، بیماران و همه کسانی که در خط مقدم مبارزه با کووید-19 هستند، لازم برشمرده اند».