توقف تزریق واکسن آسترازنکا برای افراد زیر ۶۵ سال

به گزارش سیناپرس؛ با توجه به خطرات احتمالی مرتبط با لخته شدن خون یا ترومبوسیتوپنی ایمنی پروترومبوتیک ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا، بسیاری از کشورها ارائه این واکسن کووید۱۹ را برای بزرگسالان زیر ۵۵ سال متوقف کرده اند. در حال حاضر بررسی این عارضه که البته اثبات نشده که در اثر تزریق واکسن ایجاد می شود، در حال انجام است. 
بیش از ده کشور اروپایی اخیراً استفاده از واکسن آسترازنکا – آکسفورد را که با نام کوویشیلد توسط موسسه سرم (SII) در هند تولید و توزیع می شود، به دلیل نگرانی در مورد لخته شدن خون متوقف کردند. برخی از کشورها نیز مصرف این واکسن را فقط برای افراد مسن مورد استفاده قرار می دهند. 
کانادا از جمله کشورهایی است که تزریق واکسن آسترازنکا را در بزرگسالان زیر ۵۵ سال متوقف کرده است و فلاند نیز تزریق واکسن آسترازنکا را از سر گرفته اما آن را فقط برای افراد بالای ۶۵ سال تزریق می کند. 

در بیانیه ای که کمیته مشاوره ملی ایمنی سازی کانادا (NACI) روز دوشنبه صادر کرد، اعلام شده که مواردی از ترومبوسیتوپنی ایمنی پروترومبوتیک ناشی از تزریق واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا اخیرا در اروپا گزارش شده است. چنین مواردی در درجه اول در زنان زیر ۵۵ سال دیده می شود، اگرچه مواردی در مردان نیز گزارش شده است. این عارضه جانبی بیشتر بین چهار تا ۱۶ روز پس از دریافت واکسن رخ داده است. 
به گزارش سیناپرس؛ کانادا اعلام کرده که تاکنون هیچ مورد لخته شدن خون در دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا در این کشور تایید نشده است. کمیته مشاوره ملی ایمنی سازی کانادا توصیه کرده است که واکسن آسترازنکا هنوز هم می تواند با رضایت آگاهانه به بزرگسالان ۵۵ سال به بالا در این کشور ارائه شود. چرا که آمار و خطر  بستری و مرگ و میر در اثر بیماری کووید ۱۹ در این گروه سنی بالا است و استفاده از این واکسن می تواند یک اقدام پیشگیرانه محسوب شده و از طریق آن می توان آمار بستری در بیمارستان ها و مرگ و میر را کاهش داد. در کانادا تزریق این واکسن برای افراد زیر ۵۵ سال انجام نمی شود. 
در ضمن به افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت می کنند، توصیه می شود تا پس از دریافت این واکسن تا ۲۰ روز علائم خود را تحت نظر بگیرند و در صورت مشاهده علائمی از قبیل سردردهای شدید یا مداوم، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه، شکم‌درد مداوم و کبودی به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنند. 
موسسه بهداشت و رفاه فنلاند (THL) نیز دستورالعمل های جدیدی را برای استفاده از واکسن آسترازنکا صادر کرده است. این کشور پس از تشخیص لخته شدن خون در دو گیرنده این واکسن، در ۱۹ مارس، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، استفاده از واکسن مذکور را به حالت تعلیق درآورد. پس از اینکه گروه متخصصان واکسن ملی فنلاند از ایمنی واکسن آسترازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال خبر داد، استفاده از این واکسن در فنلاند از سر گرفته شد. 
به گزارش سیناپرس؛ چندین کشور اروپایی دیگر همچون اسکاندیناوی و آلمان نیز تزریق این واکسن را برای افراد زیر ۶۵ سال متوقف کرده اند.  در هر حال، آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن آسترازنکا را ایمن و موثر می دانند. 

مترجم: فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا