انسان‌ها عامل برهم زدن تعادل انرژی زمین هستند

همه ما تاکنون شنیده‌ایم که انسان‌ها با افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات آب و هوایی می‌شوند. اما با این حال هنوز برخی از مردم آن را باور ندارند.

اکنون ناسا مطالعه جدیدی ارائه داده است که تقریبا با اطمینان این نظریه را اثبات می‌کند. تحقیقات جدید با استفاده از مشاهدات مستقیم نشان داد که نیروهای تابشی در اثر اعمال انسانی در حال افزایش است و بر تعادل انرژی کره زمین تأثیر می‌گذارد و در نهایت باعث تغییر آب و هوا می‌شود.

"رایان کرامر" سرپرست این مطالعه و محقق مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: این اولین محاسبه نیروی تابشی کل زمین با استفاده از مشاهدات جهانی است که اثرات هواپخش‌ها و گازهای گلخانه‌ای را محاسبه می‌کند. این‌ها شواهد مستقیمی هستند که نشان می‌دهند فعالیت‌های انسانی باعث تغییر در تعادل انرژی زمین می‌شود.

ناسا برای دستیابی به این نتایج از "سیستم انرژی تابشی ابرها و زمین"(CERES) استفاده کرده است که از سال 1997 به طور مداوم بر روی ماهواره‌ها مستقر است. هر یک از ابزارهای این سیستم به طور دقیق میزان انرژی وارد شده به زمین و میزان خروج آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

"کرامر" افزود: اما این مطالعه به ما نمی‌گوید که چه عواملی باعث ایجاد تغییر در تعادل انرژی زمین می‌شوند.

بنابراین محققان باید روشی ارائه دهند تا بگویند چه مقدار از این عدم تعادل انرژی توسط انسان ایجاد شده است. آنها این کار را با مشاهده میزان عدم تعادل ناشی از نوسانات رویدادهایی که اغلب به طور طبیعی اتفاق می‌افتند، انجام دادند.

اکنون می‌توان از این روش جدید برای ردیابی تأثیر انتشار گازهای انسانی بر آب و هوا و موارد دیگر استفاده کرد.

"گاوین اشمیت" مدیر موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا گفت: ایجاد یک ثبت و ضبط مستقیم از نیروهای تابشی که با مشاهدات مستقیم محاسبه شده است، به ما امکان می‌دهد ارزیابی کنیم که مدل‌های آب و هوایی چگونه می‌توانند این نیروها را شبیه‌سازی کنند. این کار به ما امکان می‌دهد با اطمینان بیشتری چگونگی تغییرات اقلیمی را در آینده پیش بینی کنیم.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا