با این فناوری به محصولات کشاورزی رسیدگی می‌شود

یک فناوری جدید شناسایی ایجاد مشکل برای محصولات کشاورزی را ممکن کرده تا در زمان آلوده شدن آنها به آفت یا ضرورت آبیاری شاهد درخشش آنها باشیم.

استفاده از این فناوری موجب صرفه جویی در مصرف آب، کود و انواع آفت کش می شود و دیگر نیازی به انجام این امور بر مبنای یک برنامه ریزی منظم نخواهد بود. کاهش صرف پول نیز مزیت دیگر استفاده از این فناوری است.

فناوری یادشده توسط شرکت اینرتکنولوژی در کالیفرنیا ابداع شده و مبتنی بر مهندسی ژنتیک است. دستکاری ژنتیک گیاهان یادشده موجب می شود زمانی که آنها در مراحل اولیه رشد هستند از خود پروتئین های دارای فلوروسنت ترشح کنند که البته با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، ولی با استفاده از دوربین هایی خاص که بر روی ماهواره ها نصب می شوند، قابل رویت هستند.

رنگ فلوروسنت تولید شده نشانگر کمبود آب، کود یا وجود آفت بر روی گیاه است. کشاورزان داده های مربوط به گیاهان مختلف را از طریق مراجعه به پرتالی خاص دریافت می کنند و بر همین اساس می توانند برای انجام اقدام مناسب تصمیم بگیرند.

شرکت اینرپلانت یک مزرعه گوجه فرنگی فلوروسنت را با استفاده از همین فناوری راه اندازی کرده و در حال حاضر مشغول بررسی میزان کارآیی این فناوری در کالیفرنیا است. همچنین راه اندازی یک مزرعه سویا با استفاده از همین فناوری در دستور کار قرار گرفته و انتظار می رود محصولات دیگری نیز به همین منظور بررسی شوند تا با کسب نتیجه نهایی برای عمومی کردن این فناوری اقدام شود.

انتظار می رود استفاده از این فناوری موجب افزایش بیش از حد قیمت محصولات در مقایسه با محصولات عادی نشود و عموم کشاورزان از این خدمات استقبال کنند.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا