کرونا ویروس انگلیسی در کودکان، ناشناخته و خطرناک

شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه ویروس کرونا، جهش‌های متعددی می‌کند و امکان دارد که این جهش‌ها در حالت عادی علائم بالینی و اپیدمیولوژیکی شدید نداشته باشد، بیان کرد: به این دلیل که در انگلستان و در برهه‌ای از زمان گزارشی از افزایش موارد ابتلا ارائه شد، اینگونه تصور شد که از نظر اپیدمیولوژیکی، شکل ویروس تغییر کرده و به همین دلیل توالی یابی ویروس انجام شد، به این معنی که نقشه ویروس را  بررسی کردند و متوجه شدند این ویروس، جهشی نسبت به ویروس ووهان چین داشته است.

آرمین افزود: در ایران و طبق آخرین اطلاعات تا کنون چیزی به عنوان توالی یابی روتین که در انگلیس انجام شده است، نداشته ایم یعنی به طور مثال، در حال حاضر که با یک مدل کرونا برای اطفال مواجهیم، چند نمونه مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته اند، اما اینکه بگوییم در کودکان یا بزرگسالان به صورت روتین، این توالی یابی را انجام می‌دهیم، درست نیست؛ زیرا این کار، فعالیت پژوهشی است.

نحوه تشخیص ویروس انگلیسی چگونه است ؟

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان افزود: نحوه تشخیص ویروس جهش یافته انگلیسی اینگونه است که در پی سی آر، دو ژن کشف می‌شود. وقتی ژن S، مشاهده نشود و یک ژن دیگر قابل شناسایی باشد و علائم نیز منطبق باشد، می‌توان احتمال جهش یافتگی ویروس را تایید کرد.

او ادامه داد: از آن جایی که در کرونای انگلیسی، جهش در ژن S اتفاق می‌افتد، اگر کیتی باشد که ژن S یا سایر ژن‌ها را بسنجد و در نتیجه این سنجش، یکی از این ژن‌ها مثبت و ژن S منفی باشد، می‌توان شک کرد که این مورد کرونای انگلیسی است که با این ژن مطابقت ندارد و باید آن را برای آزمایش ارسال کرد تا از نظر اپیدمیولوژی سنجیده شود. در موارد مشکوک به کرونای انگلیسی در ایران نیز همین مراحل پشت سر گذاشته شده و کاملا دقیق بررسی شده است.

آرمین گفت: در حال حاضر نمی‌توان کاملا قطعی اعلام کرد که ویروسی که کودکان و افراد زیر ۱۷ سال درگیر آن هستند ویروس انگلیسی است یا برزیلی یا سایر جهش‌ها.

این متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: دلیل اعلام شیوع کرونای انگلیسی در خوزستان این بود که به صورت اپیدمیولوژیک نه به صورت آزمایشگاهی و بر اساس افزایش آلودگی و افزایش سریع همه گیری احتمال داده شد که نوع این ویروس با نوع قبلی متفاوت است و و یروس جهش یافته وارد ایران شده و این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در سطح کشور شیوع پیدا کند.

آرمین با اشاره به اینکه تعداد کودکان کرونا مثبت در چند هفته اخیر افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: یک مورد آن درگیری طبیعی ریه است که خیلی شدید نیست و فقط در مواردی که کودک دچار تنگی نفس می‌شود و بیماری زمینه‌ای دارد، بستری می‌شود و ممکن است سیر حادی هم پیدا کند، اما قابل درمان بوده و این روند، به طور کلی سیر شایعی نیست.

او ادامه داد: مورد بعدی درگیری ارگان‌های متعدد بدن است که به علت التهاب کرونا ایجاد می‌شود و فقط ریه را درگیر نمی‌کند و قلب و مغز و دستگاه گوارش و کبد و کلیه هم درگیر هستند و مختص افراد زیر ۲۱ سال است البته در کودکان هم ایجاد می‌شود و اگر آگاهی مناسب از علائمش وجود نداشته باشد و بررسی دقیق نشود با مرگ و میر قابل توجهی همراه می‌شود. در این مورد، علائمی مانند تب، اسهال و دل درد و ایجاد دانه‌هایی روی پوست و … نیز جزو علائم ابتلا به کروناست.

افزایش بازه سنی کودکان در ابتلا به کرونا

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: در رده سنی اطفال، هر چه سن بالاتر باشد شکل بیماری به الگوی بالغان نزدیکتر می‌شود و یکی از دلایل افزایش آمار مرگ و میر در افراد زیر ۲۵ سال این است؛ البته افرادی که نزدیک سنین بلوغ هستند، بیماری‌های شدیدتر ریوی پیدا کرده اند.

او افزود:کرونا فقط یک سال است که شیوع پیدا کرده و هنوز داده‌های دقیقی از اتفاقاتی که بعد از بهبودی برای بیماران می‌افتد وجود ندارد، اما می‌توان گفت که متاسفانه کرونا، اکثر ارگان‌های بدن کودکان را درگیر می‌کند و تا مدت‌ها پس از ترخیص از بیمارستان، ممکن است اختلالاتی برای کودک ایجاد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا