جراحی DNA در ایران محقق شد

دکتر محمدعلی انصاری، معاون تحصیلات تکمیلی مرکز پژوهش لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی در ارتباط تلفنی با برنامه «منشور»، عنوان کرد: در دنیا به کمک پژوهش های گسترده در حوزه لیزر، دستاوردهای بزرگی به دست آمده است.

وی با بیان این که نور و صدا اهمیت بسیار بالایی در پرشکی دارند، اظهار کرد: فناوری هایی که اصطلاحا در لبه دانش قرار دارند بر پایه نور و صدا شکل گرفته اند و این موضوع بسیار مهم است.

انصاری یادآور شد: یکی از کاربردهای این فناوری در پزشکی و دارو سازی ساخت لیزرهایی در سطح و مقیاس مولکولی است که این امکان را برای جراحان فراهم می کند که با دارو، منابع لیزری را وارد خون کنند و به مناطق مورد نظر پزشک مانند سلول های سرطانی هدایت کنند.

وی به جراحی های سطح مولکولی به عنوان یکی از کاربردهای مهم لیزر در پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این امکان فراهم شده است که جراحی هایی در DNA انجام شود.

انصاری از ساخت لیزرهای پیشرفته در مرکز پژوهش لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و اظهار کرد: در این مرکز لیزرهایی ساخته شده است که قادر است رشته های DNA را دستکاری کند و در مقیاس این مولکول جراحی انجام شود.

وی با بیان این که در چند سال اخیر از لیزر به منظور تصویربرداری استفاده می شود، عنوان کرد: می توان ادعا کرد ایران در زمینه تصویربرداری لیزری گوی سبقت را از بسیاری از کشورهای پیشرفته در این عرصه ربوده است، در واقع ایران از مرحله ساخت لیزر جلوتر رفته و به سمت تکنولوژی های پیشرفته در حرکت است.

انصاری با پیش بینی این که دنیا تا سال 2023 درگیر ویروس کرونا خواهد بود، عنوان کرد: مراکز پژوهشی و دانشگاه های بزرگ دنیا مانند دانشگاه MIT ، بستون و … بر روی موضوع تصویربرداری و رهگیری ویروس کرونا تحقیق می کند که بسیاری از ابزارهای مورد نیاز این بخش لیزر است.

وی تاکید کرد:فناوری تصویر برداری با لیزر در حال حاضر در کشور وجود دارد و در سال های اخیر دانشگاه شهید بهشتی، تهران، شریف، اصفهان و مشهد در این حوزه فعالیت کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا