دلایل کمبود عرضه خوراک پتروشیمی ها در بازار بورس

یکی از این ضعف‌ها، مشکلات تامین خوراک پتروشیمی‌ها است که هرچند بسیاری از آنها باید خوراک مورد نیاز را از بورس تهیه کنند اما به اندازه کافی خوراک در بورس عرضه نمی‌شود بنابراین تعدادی شرکت‌های صوری در این قالب موافقت اصولی گرفته و خوراک را دریافت و انبار می‌کنند و چند برابر قیمت واقعی به شرکت‌های پتروشیمی می‌فروشند و این مسئله موجب بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی شده است.

 باید راستی‌آزمایی کرد و نظارت دقیق بر موافقت اصولی‌ که وزارت صنعت انجام می‌دهد، داشت چراکه کارخانه‌ای تاسیس نمی‌شود بنابراین باید با تقویت بعد نظارتی مانع از آسیب دیدن پتروشیمی‌ها شد. آنچه به نام خصوصی‌سازی در عرصه پتروشیمی بر مبنای واگذاری کارخانجات و سرمایه‌های عظیم به هلدینگ‌های خصولتی‌ بدون در نظر گرفتن زنجیره ارزش صورت گرفته، ضربه مهلکی به برند بین‌المللی این صنعت وارد کرده است.

واگذاری‌ها از زوایای مختلف اعم از کاهش بهره‌وری، کاهش اعتبار بین‌المللی، افزایش هزینه‌های شرکت‌ها، کاهش تاثیرگذاری بر بازارها، افزایش ریسک و کاهش جذب منابع بین‌المللی قابل بررسی بوده و استفاده خصولتی‌ها از رانت‌های متعدد همچون رانت خوراک، مانع از رقابت خصوصی‌ها شده است.

 از آنجا که دولتی‌ها و خصولتی‌ها به منابع قدرت و ثروت بیشتری دسترسی دارند عملا گوی سبقت را از خصوصی‌ها ربوده‌اند و در عین حال خروجی قابل ملاحظه‌ای در تولید محصولات پتروشیمی ندارند اما اگر بخش خصوصی به معنای واقعی بکار گرفته شود بازدهی آنها چندین برابر خواهد شد.

منبع:آنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا