مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان با آموزش حضوری امکان پذیر است

رضوان حکیم‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره اهمیت آموزش حضوری برای دانش آموزان دوره ابتدایی افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا در خصوص استفاده از فناوری‌ها در عرصه آموزش اقداماتی انجام شده بود، اما شیوع ویروس کرونا یک اتفاق غیرمترقبه بود که همه نظام‌های آموزشی را درگیر شرایطی کرد که پیش از آن تجربه‌ای در این زمینه وجود نداشت.

وی افزود: تمامی همکاران، معلمان و مدیران همت خود را بکار بستند تا بتوانند جریان آموزش را تداوم بخشند تا فعالیت‌های آموزشی متوقف نشود، همه متخصصان موضوعی در عرصه یادگیری الکترونیک، تعلیم و تربیت و روانشناسی پس از گذشت مدت زمانی از ارائه آموزش‌ها در بستر فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که با وجود دستاوردهای آموزش در فضای مجازی اما هیچ چیز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در واقع هیچ چیزی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد، سازمان جهانی بهداشت گزارش‌های بسیاری از آسیب‌ها و عوارض ماندن کودکان در خانه منتشر کرده است.

حکیم زاده یادآور شد: همچنین پژوهش‌های یونیسف و یونسکو و بسیاری دیگر از پژوهش‌ها نشان داده که برای کودکان به ویژه در دوره پیش دبستان و دبستان بهترین فضا برای یادگیری و فرآیندهای رشد مهارت‌های ارتباطی و رشد فرآیندهای اجتماعی تربیت مدرسه به صورت حضوری و تعامل رو در رو است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در پایه‌های اول و دوم حتی برای یادگیری مفاهیم هم با توجه به اینکه دانش آموزان تصوری از دنیای مدرسه در ذهن خود  ندارند، بنابراین نمی‌توان توقع داشت که دانش آموزان در قاب گوشی موبایل و تبلت حروف الفبا و مهارت خواندن و نوشتن را به شکل معنادار بیاموزند.

 حکیم‌زاده عنوان کرد:  بسیاری از خانواده‌ها حتی خانواده‌های تحصیل کرده اذعان دارند که نمی توانند کار معلمان را انجام دهند، بنابراین باید مسئله آموزش حضوری را برای پایه‌های اول و دوم و سوم جدی گرفت؛ چرا که یک نسل در معرض بی سوادی و کم سوادی قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل حساسیت شرایط یادگیری کودکان در سنین دبستان با توجه به شیوع ویروس کرونا و تلفات بیشتر در کشورها مدارس را باز کرده اند تا آموزش‌ها را به صورت حضوری ادامه می‌دهند و این درصورتی است که در بیشتر کشورهای دنیا زیرساخت‌های فناوری مانند سرعت بالای اینترنت و امکانات سخت‌افزاری برای بهره‌مندی از پتلفرم‌های دانش‌آموزان محدودیت ندارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: پس از اخذ مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش‌ها در پایه اول و دوم دبستان در اکثر مناطق به ویژه روستایی و عشایر با جمعیت کمتر از ۵۰ نفر به صورت حضوری ارائه شد.

حکیم‌زاده افزود: پس از بررسی‌ها مشخص شد که عمدتا در مناطق کمتر برخوردار در حاشیه شهرها، روستایی و عشایری که خانواده‌ها امکان حمایت و کمک موثر برای یادگیری فرزندان را ندارند یا مناطقی که دسترسی به امکانات فناروی وجود ندارد، استقبال از بازگشایی خوب و در مناطق برخوردار استقبال کمتر بود.

وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس و اهمیت آموزش حضوری یک مسئله ملی بود، گفت: نقش رسانه‌ها در این زمینه پررنگ بود، اگر پس از مجوز آموزش حضوری از ستاد ملی مقابله با کرونا یک انسجام ملی صورت می‌گرفت و همکاران در سایر وزراتخانه‌ها هم به این مصوبه متعهد می‌شدند، شرایط بهتری حاصل می‌شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پیشتر در مصاحبه خود با خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات صورت‌ گرفته در دوران شیوع ویروس کرونا برای تداوم آموزش دانش‌آموزان گفته بود: از زمان شیوع ویروس کرونا از سال گذشته تاکنون در سه بستر مشخص آموزش‌ها را شروع کردیم. با توجه به اینکه همه مناطق و دانش‌آموزان شرایط یکسانی ندارند، سعی شده یک برنامه جامع تداوم آموزش تدوین شود که در این برنامه هیچ دانش آموزی از جریان آموزش محروم نماند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولین بستری که بلافاصله پس از تعطیلی مدارس شروع به کار کرد، مدرسه تلویزیونی ایران بود که با همکاری صدا و سیما به ویژه شبکه آموزش کمتر از ۱۰ روز از تعطیلی مدارس این امکان میسر شد که به صورت زنده مدرسه راه‌اندازی شود. در نهایت همکاران در برنامه تلویزیونی حضور پیدا کردند و تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن جریان آموزش بکار گرفتند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش با توجه به نیاز به تعامل و ارتباط میان معلم و دانش آموزان، بستر شاد را راه‌اندازی کرد که یک بستر تخصصی برای آموزش به دور از آسیب‌های احتمالی ورود غیربرنامه‌ریزی شده به فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش سعی کرد یک محیط کاملا آموزشی را در بستر شاد مهیا کند که درنهایت راه‌اندازی شد. پس از گذشت مدت زمانی از شروع به کار نسخه اول، تیم فنی آن را ارتقا بخشید، نسخه دوم به مراتب از نسخه اول شاد  پیشرفته تر بود و امکانات بهتری داشت. نسخه سوم که اخیرا راه‌اندازی شده امکان ارتباط تعاملی، پخش زنده، امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان، برگزاری آزمون‌ها به آن اضافه شده و می‌توان گفت پیشرفت خوبی داشته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: بستر سومی که قرار است در دوران شیوع ویروس کرونا از آن برای تداوم آموزش دانش آموزان استفاده شود، ارسال درسنامه همراه با برنامه عمل برای مناطق کمتر برخوردار روستایی و عشایری بود که یا دانش‌آموزان به گوشی موبایل و تبلت دسترسی نداشتند یا در آن مناطق زیرساخت‌های فناوری و دسترسی به اینترنت وجود نداشت.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه باید وضعیت آموزش دانش‌آموزان پیگیری می شد، ادامه داد: در تمام مناطق کشور با یک برنامه عمل دقیق به صورت بودجه بندی هفتگی و ماهانه درس‌نامه‌هایی تنظیم و توسط راهبران آموزشی و آموزگاران مدارس عشایری و مدیران به دانش آموزان تحویل داده شد. همکاران در زمان مشخص نیز این تمرین‌ها را از دانش آموزان تحویل می گرفتند و میزان یادگیری آنها را ارزیابی می کردند.

وی یادآور شد: هر سه اقدام آموزش و پرورش برای تداوم آموزش تا امروز ادامه دارد. دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق محروم و روستایی و عشایری در اسفند سال گذشته ارسال شده و همچنان ادامه دارد. همچنین مدرسه تلویزیونی ایران بدون وقفه برنامه پخش می کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال یک باکس جدید برنامه متمرکز آموزش پیش‌دبستانی‌ها به برنامه درسی مدرسه تلویزیونی ایران در سراسر کشور اضافه شد. هر سه این برنامه‌های در نوع خود نوآورانه هستند و دستاوردهای خوبی برای تداوم آموزش داشتند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در زمان شیوع ویروس کرونا انجام شد این بود که دانش‌آموزان بتوانند علاوه بر ارائه آموزش، سنجش و پایش داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا