کشف یک دنباله دار عجیب در منظومه شمسی

به گزارش سیناپرس، بنا بر اطلاعاتی که همین هفته توسط محققان بین المللی در دو نشریه معتبر Nature Communications و Nature Astronomy منتشر شده است، جرم دنباله داری در منظومه شمسی وجود دارد که پیش تر از کنار هیچ ستاره ای عبور نکرده و از این لحاظ بکر محسوب می شود.

خصوصیات گزارش شده از این جرم دنباله دار که 2I/Borisov نام دارد به ویژه مشخصات گرد و غبار اطراف آن، حاکی از آن است که این جرم آسمانی، منشأ بین ستاره ای دارد.

به گفته این محققان، تاکنون تنها دو جرم سماوی در سیستم خورشیدی ما مشاهده شده اند که دارای خصوصیات بین ستاره ای هستند. اولی سیارکی به نام 1I/’Oumuamua و دیگری نیز، همین دنباله دار 2I/Borisov است.

بررسی های قبلی روی این جرم دنباله دار و مشاهدات طیفی انجام شده، وضعیت مشابه آن را با سایر دنباله دارهای منظومه شمسی نشان داده بود، اما ویژگی های ذرات گرد و غبار اطراف هسته آن ناشناخته مانده بود.

اما در تحقیقات جدید، محققان اروپایی وضعیت قطبیت نور پراکنده شده توسط دانه های غبار دنباله دار 2I/Borisov را اندازه گیری کردند تا مشخصات فیزیکی آن ها را به دست آورند. آن ها دریافتند که قطبیت این نور، متفاوت و بالاتر از اندازه گیری مربوط به سایر دنباله دارهای منظومه شمسی ما است.

طبق این بررسی ها تنها جسمی که دارای خصوصیات قطبی مشابه است، دنباله دار موسوم به C / 1995 O1 (Hale-Bopp) است.

با این حال، به گفته مجریان این پژوهش ها، برخلاف دنباله دار Hale-Bopp و بسیاری دیگر از دنباله دارها، نور قطبی حاصل از 2I/Borisov یکنواخت است و این امر نشان می دهد که جسم سماوی فوق، یک جسم بکر بین ستاره ای است. در واقع این جسم سماوی ممکن است هرگز از کنار خورشید یا هیچ ستاره دیگری عبور نکرده باشد.

بررسی های دیگر این پژوهش ها نیز نشان داده اند که گرد و غبار موجود در دنباله دار بین ستاره ای 2I/Borisov از نوعی ریگ و سنگ ریزه بسیار فشرده با شعاع بیش از یک میلی متر تشکیل شده که با سنگدانه های سستی که معمولاً در دنباله دارهای سیستم خورشیدی یافت می شوند، متفاوت است.

این مشاهدات باعث شده که دانشمندان منشأ این دنباله دار را، یک ابر سنگریزه ای در حال فروپاشی حدس بزنند که در نوع خود جالب توجه است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا