این موجودات بیشترین تعداد انسان را در جهان می کشند

به گزارش سیناپرس، بدون شک وقتی این سوال مطرح می شود که کدام موجود زنده در طبیعت بیشترین خطر را برای انسان داشته و به طور سالانه باعث کشته شدن انسان ها می شود، به دلیل تاثیر فیلم های سینمایی، اکثریت مردم به موجوداتی مانند کوسه ها ، ببر و حیوانات شکارچی بزرگ فکر می کنند.

متاسفانه باید اعلام کرد که در این مورد تقریبا برداشت عموم اشتباه بوده و در فهرست ده جانوری که سالانه باعث مرگ و میر انسان ها می شوند، بسیاری از موارد خطرناک در نزدیکی و کنار ما زندگی می کنند و در حقیقت ما باید برداشت خود را نسبت به خطرات محیطی مورد بازنگری قرار دهیم.

به گزارش سیناپرس، لازم به توضیح است که طبیعتاً در این فهرست به موضوع میکروب های مختلف و عوامل بیماری زای ناشی از انواع باکتری، ویروس، انگل ها و غیره به طور مستقیم نخواهیم پرداخت و سر و کار ما با جانورانی است که در طبیعت زندگی کرده و قابل مشاهده هستند.
بر اساس آمارهای رسمی جهانی، فهرست مرگ های ثبت شده سالیانه به دلیل عوارض ناشی از حمله، نیش و گزش این موجودات به شرح زیر است.

۱۰ : شیر-  در انتهای فهرست ما سلطان جنگل قرار دارد که اگرچه ظاهری ترسناک داشته و به طور ذاتی یک شکارچی مخوف محسوب می شود، چندان خطری جدی برای انسان ها به شمار نرفته و سالانه ۲۰۰ نفر به دلیل حمله شیرها جان خود را از دست می دهند که بیشترین آمار این افراد را مردم بومی زیستگاه های شیر در آفریقا تشکیل می دهند که به دلیل تعارض منافع در تصرف چمنزارها برای تغذیه دام های خود، وارد حریم این حیوان گوشتخوار می شوند.

 

۹: اسب آبی-  شاید در نگاه اول این جانور علف خوار، چندان خطرناک به نظر نرسد ولی این حیوان به ظاهر دوست داشتنی به شدت نسبت به تعرض به محل زندگی خود حساس بوده و به راحتی هر موجودی از جمله انسان هایی که به اشتباه وارد این حریم می شوند را هدف قرار داده و با دندان های خنجری و بزرگ خود از پا در می آورد. به گزارش سیناپرس،اسب های آبی نر به ویژه در زمان جفت گیری بسیار عصبی و پرخاشگر می شوند. هر ساله ۵۰۰ انسان به دلیل حمله اسب آبی در جهان جان خود را از دست می دهند که متاسفانه این موضوع نیز بیشتر در کشورهای آفریقایی مشاهده می شود.

 

۸: فیل- هشتمین جانور این فهرست نیز یک موجود علف خوار و به ظاهر آرام است که در بسیاری از کشورها از آن برای کشاورزی و سواری استفاده می شود اما این موجود و به ویژه نوع نر آن در طبیعت بسیار خطرناک بوده و در صورت احساس خطر، به مهاجم حمله کرده و وی را زیر پاهای خود نابود می کند. سالانه ۶۰۰ انسان در گوشه و کنار جهان و به ویژه مناطق جنوب شرق آسیا و قاره آفریقا، جان خود را بر اثر حمله فیل ها از دست می دهند.


۷: کروکودیل – کروکودیل ها ذاتاً شکارچیانی خطرناک و سریع بوده و تقریبا هر موجودی که در آب با آن ها رو به رو شود را به عنوان شکار در نظر می گیرند.به گزارش سیناپرس،  زیستگاه این موجود در سراسر جهان به مراتب پراکنده تر از موارد قبلی بوده و تقریبا در بسیاری از آب های گرمسیری شاهد حضور این جانور هستیم. سالانه هزار نفر در جهان به دلیل حمله کروکودیل ها جان خود را از دست می دهند.

۶:   عقرب – این موجودات کوچک، ترسناک و به شدت سمی می توانند به راحتی با نیش خود یک انسان بالغ را از پا دربیاورند. البته نیش بسیاری از گونه های عقرب ، کشنده نبوده و تنها گروهی از این خانواده بزرگ بندپایان دارای زهری قوی برای کشتن انسان است ولی همین میزان نیز برای قتل ۳ هزار و ۳۰۰ انسان در طول سال کفایت می کند.

۵- ساس قاتل – ساس ها یکی از حشرات ریزی هستند که در بیشتر مناطق جهان دیده می شوند اما یک نوع خاص از این موجودات که به نام ساس قاتل (Assassin Bugs) یا ساس بوسه زن شهرت دارد سالانه بیش از ده هزار انسان را از پای در می آورد. به گزارش سیناپرس، این حشره انگل بیشتر در مناطق آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی زندگی کرده و افرادی که توسط ساس قاتل گزیده شوند به بیماری شاگاس (Chagas disease) مبتلا شده و در صورت عدم درمان به موقع با مرگ رو به رو می شوند. البته روند این بیماری از لحظه گزش تا مرگ می تواند سال ها به طول انجامد که هر چه اقدام برای درمان دیرتر شروع شود، شانس زنده ماندن فرد قربانی کمتر خواهد بود. بیماری شاگاس در نهایت موجب بروز اختلالات شدید قلبی و گوارشی شده و فرد بیمار را از پای در می آورد.


۴: سگ – سگ ها به عنوان صمیمی ترین دوست انسان در دنیای جانوران شناخته می شوند و معمولا در بیشتر نقاط جهان به عنوان حیوان خانگی در کنار انسان ها بوده و حتی وظایف متعددی در خدمات پلیس، آتش نشانی، امداد و نیروهای نظامی بر عهده دارند. به طور عادی سگ ها خطری جدی برای انسان محسوب نمی شوند اما در صورت ابتلای این جانور به بیماری هاری، سگ تبدیل به یک قاتل خطرناک علیه انسان شده و بر اساس آمارهای جهانی، سالانه ۵۹ هزار نفر در گوشه و کنار جهان بر اثر حمله سگ هار جان خود را از دست می دهند.


۳: مار – طبیعتا وجود مار در بین این فهرست قاتلین انسان طبیعی است زیرا بسیاری از انواع این جانور خزنده، دارای زهری بسیار خطرناک و کشنده بوده و به سادگی می توانند یک انسان بالغ را از پای درآورند. برخی گونه های غیر سمی این جانور نیز می تواند انسان را شکار کرده و پای دربیاورد.به گزارش سیناپرس،  تنوع زیستگاه این موجود که از جنگل های استوایی تا بیابان های خشک و بی آب امتداد دارد نیز مزید بر علت شده و میزان برخورد انسان با مارها را افزایش داده است. به این ترتیب شاهد هستیم که سالانه ۱۳۸ هزار نفر در گوشه و کنار جهان به دلیل حمله مارها جان خود را از دست می دهند.

 

۲: انسان – متاسفانه یکی از موجوداتی که بیشترین میزان قتل انسان در جهان توسط وی انجام می شود، خود انسان است و  شاید کمتر جانوری در طبیعت به اندازه انسان به هم نوعان خود حمله کرده و باعث مرگ آن ها شود. بر اساس آمارها، سالانه ۴۰۰ هزار انسان توسط همنوعان خود به قتل می رسند و البته این آمار شامل تصادفات و مرگ های غیر عمد نبوده و جنگ ها را نیز شامل نمی شود.

 

 


۱: پشه – شاید باور این موضوع برای بسیاری از ما دشوار باشد که در صدر فهرست کشنده ترین جانوران کره زمین برای انسان، پشه قرار داشته باشد. متاسفانه این حشره مزاحم و پر تعداد که همه ما در طول زندگی خود با آن ها سر و کار داریم اصلی ترین جانور قاتل انسان محسوب شده و با فاصله زیادی در صدر جدول قاتلین بشر قرار دارد. بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از ۷۲۵ هزار نفر در گوشه و کنار جهان به دلیل نیش پشه ها جان خود را از دست می دهند.به گزارش سیناپرس، البته نیش پشه به طور عادی کشنده نیست ولی این حشره موذی به راحتی می تواند از طریق گزیدن یک انسان، وی را به بیماری هایی مانند مالاریا، تب دنگی و …. مبتلا کند.
 گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا