امشب ماه را در پرنورترین حالت خود تماشا کنید

به گزارش سیناپرس، امروز یکشنبه ساعت ۱۱ و ۱۸ دقیقه صبح به وقت تهران ماه از نظر مداری به نزدیک ترین حالت خود به زمین می رسد که در نجوم از آن با عنوان پدیده ابر ماه یا super moon یاد می شود.  در حقیقت ماه شب نیمه شعبان را می توان نخستین ابر ماه سال جدید محسوب کرد که در آن ماه در آسمان شب کمی بزرگتر از حد معمول ظاهر خواهد شد.

البته باید توجه داشت که ابر ماه، اصطلاح فنی و رسمی مورد استفاده منجمان نیست و این اصطلاح تا حدودی در بین مردم عادی رواج دارد.

به گزارش سیناپرس، به همین دلیل سازمان فضایی ناسا در بیانیه ای گفت:  ابر ماه ها در چند دهه گذشته محبوب شده اند. به طور عادی  یک سال معمولی می تواند دو تا ۴ ابر ماه کامل را داشته باشد.
این پدیده زمانی اتفاق می افتند که ماه دقیقاً در طرف مقابل زمین از خورشید قرار گیرد. در این حالت ما ماه را با انعکاس کامل نور خورشید می بینیم ، مگر اینکه مدار ماه در سایه زمین قرار گرفته و در نتیجه ماه گرفتگی ایجاد شود.

در شب نیمه شعبان امسال ماه سایه زمین روی ماه نخواهد افتاد ، زیرا مدار ماه نسبت به صفحه مدار زمین پنج درجه تفاوت داشته و موقعیت زمین و ماه امشب به صورتی  خواهد بود که سایه زمین ماه را نخواهد پوشاند.


گفتنی است امشب ماه کامل آنقدر روشن به نظر می رسد که از طریق دوربین شکاری یا یک تلسکوپ کوچک ، تشخیص جزئیات سطح آن دشوار است ، زیرا سایه ای در سطح ماه وجود ندارد. 
به گزارش سیناپرس، مجددا تاکید می شود چون گردش ماه به دور زمین نه دایره ‌وار، بلکه در مداری بیضوی  است، فاصله ماه با زمین در طول مسیر این مدار متفاوت است. به گفته ستاره شناسان،  ماه در نزدیک ‌ترین فاصله خود با کره زمین به ۳۵۶ هزار و ۵۰۰  کیلومتری ما رسیده و در دورترین حد مداری خود در فاصله ۴۰۶ هزار و ۷۰۰  کیلومتری از زمین خواهد بود.
این پدیده زیبای نجومی امسال با نیمه شعبان مقارن شده و هموطنان عزیز ما می توانند امشب در آسمان، ماه کامل و پر نوری را تماشا کنند که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.
گزارش: لیلی دهقان پور
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا