سیارک آپوفیس حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد

ناسا اعلام کرده است که یک جرم نزدیک به زمین که تصور می‌شد در سال ۲۰۶۸ به سیاره ما برخورد می‌کند، تا حداقل ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد.

ناسا پس از این که سیارک "آپوفیس" (Apophis) در اوایل ماه جاری میلادی از کنار زمین رد شد، توانست محاسباتی را در مورد آن انجام دهد. دانشمندان از یک آنتن رادیویی استفاده کردند تا حرکت "آپوفیس" را ردیابی کنند و دریافتند که تاثیر این سیارک دیگر به آن صورت که احتمال می‌رفت، نیست.

البته "آپوفیس" قرار است در سال ۲۰۲۹ دوباره بازگردد، اما داده‌های جدید پیش‌بینی می‌کنند که این سیارک از فاصله حدود ۲۰ هزار مایل از کنار زمین عبور خواهد کرد که یک فاصله ایمن است.

سیارک "آپوفیس" ابتدا در ژوئن سال ۲۰۰۴ توسط ستاره‌شناسان "رصدخانه ملی کیت پیک" (KPNO) آمریکا کشف شد. دانشمندان از آن زمان تاکنون همه حرکات این سیارک را مورد بررسی قرار داده‌اند تا داده‌های بیشتری در مورد مسیر حرکت آن به دست بیاورند.

"داوید فارنوچیا" (Davide Farnocchia)، پژوهشگر ناسا گفت: دیگر احتمال برخورد در سال ۲۰۶۸ وجود ندارد و محاسبات ما خطری را حداقل برای ۱۰۰ سال آینده نشان نمی‌دهند.

"مارینا بروزوویچ" (Marina Brozović)، از دانشمندان "آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا" (JPL) گفت: اگرچه "آپوفیس" اخیرا به زمین نزدیک شد، اما هنوز حدود ۱۷ میلیون کیلومتر با سیاره ما فاصله دارد. ما توانسته‌ایم اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد فاصله آن با زمین به دست بیاوریم.

وی افزود: این بررسی نه تنها کمک کرد تا احتمال خطر را رد کنیم، بلکه یک فرصت شگفت‌انگیز علمی را برای ما فراهم می‌کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا