۲۰ میلیارد تومان برای رفع معضلات آموزشی مناطق محروم اختصاص یافت

محمدرضا سیفی عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عدالت آموزشی و برخورداری همه دانش آموزان کشور از آموزش باکیفیت، نهضتی با عنوان نهضت نصیب آموزشی یکسان تعریف شده است که بر این اساس معضلات آموزشی مناطق کشور شناسایی می‌شود تا در گام دوم راه‌حلی برای این مشکلات پیدا شود.

وی ادامه داد: در نهضت نصیب آموزشی یکسان ۴۴۹ منطقه کشور که جزو محروم‌ترین مناطق آموزشی کشور بودند، شناسایی شدند، اما با توجه به گستردگی تعداد، از میان این مناطق قرار شد ۶۴ نقطه محروم آموزشی کشور در گام اول اجرایی شدن این نهضت انتخاب شوند.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: جلسات متعدد دیداری و ویدئوکنفرانسی برای ۶۴ نقطه کشور برگزار شد تا مشکلات اصلی آموزش در این مناطق شناسایی شود.

سیفی خاطرنشان کرد: با توجه به این طرح مفهوم شناسی عدالت آموزشی در چارچوب و شاخص‌های مختلف تبیین شد، یعنی ۲۰ شاخص بین المللی آموزشی یونسکو بر مبنای فضا، تجهیزات، تدریس معلمان، تعداد دانش آموزان، محتوای درسی، موضوعات اقلیمی و دیگر شاخص‌ها، وضعیت آموزشی یک منطقه را شناسایی کردیم.

وی عنوان کرد: پس از شناسایی مشکلات ۶۴ منطقه کشور، با کمک مناطق در گام سوم شناسنامه آموزشی هر شهرستان انجام می‌شود و این شناسنامه‌ها تا آخر اردیبهشت ماه پایان می‌یابد و برنامه عمل پیاده خواهد شد.

سیفی گفت: ۲۰ میلیارد تومان در نهضت نصیب آموزشی یکسان برای مدارس مناطق محروم اختصاص یافت که علاوه بر پیوست مالی، کاری فرهنگی و رسانه‌ای نیز محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش درباره برنامه‌ عمل در نهضت نصیب آموزشی یکسان گفت: پس از بازدید از مناطق کشور مشخص شد مناطق مختلف آموزشی به دلایل اقتصادی، فرهنگی جغرافیایی و بومی مشکلات متفاوتی دارند.

سیفی گفت: بطور مثال در نهضت نصیب آموزشی یکسان مشخص شد که در دو شهر زاوه و صالح آباد در خراسان رضوی ازدواج زودهنگام دانش آموزان باعث شد دختران این مناطق نتوانند تحصیل کنند. در منطقه ساوجبلاغ و اشتهارد استان البرز به دلیل مهاجرپذیربودن افراد داخل کشور و همچنین شهروندان افغانستانی باعث شد تعداد دانش آموزان در کلاس‌های درس افزایش یابد و هر کلاس بیش از ۵۰ دانش آموز داشته باشد.

وی ادامه داد: به واسطه نهضت نصیب آموزشی یکسان مشخص شد که در ساوجبلاغ و اشتهارد باید برای دانش آموزان فضای آموزشی ایجاد شود و در خراسان رضوی فرهنگ‌سازی برای ادامه تحصیل دختران صورت گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: همچنین یکی از محاسن این نهضت این است که از بالا به پایین دستور داده نمی‌شود و نسخه برای مشکلات پیچیده نمی‌شود. بلکه این خود معلمان و مدیران کل استان‌ها هستند که مشکلات مناطق را اعلام و برای آن راه‌حل پیدا می‌کنند.

سیفی افزود: با توجه به طرح نهضت نصیب آموزشی یکسان برای رفع مشکلات دانش آموزان اگر نیاز به قانون‌گذاری هم باشد، این کار از طریق مجلس و لوایح مختلف انجام می‌شود، اما تصور می‌شود که قوانین برای رفع خلاءهای آموزشی بسیار است و فقط به احیای دوباره نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پس از هشت سال ۱۷ میلیارد تومان به منظور سرانه مدارس عشایری کشور اخذ و به این مدارس تزریق شد تا مشکلات خود را حل کنند، بطور مثال بواسطه این هزینه و همچنین هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان نوسازی مدارس مشکل سرویس بهداشتی در مدارس عشایری و روستایی بسته شد و از سال تحصیلی آینده پرونده نبود سرویس بهداشتی در مدارس بسته می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش با بیان این که مناطق محروم به کمک جامعه خیرین از نظر مالی و فرهنگ‌سازی نیازمندند، اظهار داشت: مسائل موجود در این مناطق مسئله فقط مالی نیست، بلکه فرهنگ سازی هم برای رفع مشکلات نیاز است.

سیفی یادآور شد: بطور مثال مردم در استان سیستان و بلوچستان محرومیت‌های خود را پذیرفته اند. از این‌رو باید به آنها گفته شود که محرومیت خوب نیست، در واقع با وجود هزینه‌هایی که در این مناطق برای رفع محرومیت می‌شود، اما آنها بازهم از نظر ذهنی محرومیت را از خود دور نمی‌کنند تا بتوانند مانند سایر مردم کشور زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: نهضت نصیب آموزشی یکسان مبنای علمی دارد و هر زمان که نیاز باشد، بازسازی صورت می‌گیرد. امید است با این طرح بتوان مشکلات مناطق تعیین شده را حل کرد و برای رفع مشکلات سایر مناطق نیز گام برداشت.

سیفی همچنین گفت: این نهضت از هفته گذشته به برکت حرم امام رضا(ع) از خراسان رضوی آغاز شد و ۶۴ منطقه کشور را مورد هدف قرار داده است که در این راستا جلسات توجیهی برای اداره کل استان‌ها برگزار شد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور پیشتر با بیان اینکه بیش از ۲۱۸ هزار دانش آموز در مدارس عشایری ۲۷ استان کشور تحصیل می کنند، گفته بود: پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر عشایر مهمترین راهبرد آموزش و پرورش عشایری است.

وی افزود: دانش آموزان عشایر کشور در ۶ هزار مدرسه تحصیل می کنند که هزار و ۷۹۰ مدرسه از این تعداد سیار هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا