ساختار مغز انسان پیچیده تر از تصورات پیشین است

به گزارش سیناپرس، کشف مکانیسم دقیق این تفاوت در رشد مغز مدت هاست که برای دانشمندان دشوار و تا حدی غیر ممکن بوده است اما به تازگی یک تیم در آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی شورای تحقیقات پزشکی (MRC) در کمبریج ، انگلیس ، پاسخ این موضوع را با استفاده از ارگانوئید های (organoids) مغز رشد یافته از سلول های بنیادی گرفته شده از انسان ، گوریل و شامپانزه پیدا کرده اند.

بر این اساس مشخص شد طی مراحل اولیه رشد مغز ، سلول های عصبی توسط سلول های بنیادی ساخته می شوند که اجزای عصبی نامیده می شوند. این سلول های مولد در ابتدا دارای شکل استوانه ای هستند که تقسیم آن ها به سلول های یکسان با همان شکل را آسان می کند. اما همزمان با رسیدن به بلوغ، ضریب رشد این سلول ها کند شده و به شکلی مانند قیف مخروطی بستنی در می آیند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات پیشین انجام شده بر روی موش ها نشان داد که این روند طی چند ساعت اتفاق می افتد. محققان در مطالعات جدید خود دریافتند که این روند در گوریل ها و شامپانزه ها حدود پنج روز اما در انسان حدود هفت روز طول می کشد. این تیم اضافه کرده است که این زمان اضافی به آنها امکان تولید سلولهای عصبی بیشتری را می دهد.
دکتر مادلین لنکستر ، سرپرست این تیم تحقیقاتی از آزمایشگاه مولکولی MRC در این رابطه گفت: ما دریافته ایم که تغییر تأخیر در شکل سلولهای اولیه مغز برای تغییر روند رشد کافی است ، و به تعیین تعداد سلولهای عصبی ساخته شده کمک می کند.

قابل توجه است که یک تغییر تکاملی نسبتاً ساده در شکل سلول می تواند عواقب عمده ای در تکامل مغز داشته باشد. این همان چیزی است که ما را انسان می کند.
محققان برای کشف مکانیسم ژنتیکی محرک این تفاوت ها ، بیان ژن ها را غیر فعال کرده و آن را در ارگانوئیدهای مغز انسان در مقایسه با سایر میمون ها مقایسه کردند.
در نتیجه این بررسی،  اختلافاتی در ژنی به نام 'ZEB2' کشف شد  که در ارگانوئیدهای مغزی گوریل زودتر از ارگانوئیدهای انسانی روشن می شود. به گزارش سیناپرس،در حقیقت نقطه تفاوت ساختار مغز انسان و سایر میمون ها در همین موضوع است، زیرا روشن شدن زودتر  این ژن در ارگانوئیدهای مغزی منجر به تکامل آنها به روشی شبیه گوریل می شود ، در حالی که روشن شدن آن در فاصله زمانی بیشتر، باعث توسعه ارگانوئیدهای گوریل به شکل انسانی خواهد شد و ساختار مغز انسان به این ترتیب شکل می گیرد.