رفع موانع شارژ خودروهای الکتریکی توسط تسلا

به گزارش سیناپرس، اگرچه طی سال های گذشته ساخت و توسعه خودروهای الکتریکی با رشد و استقبال زیادی همراه بوده اما اتومبیل های دارای موتور بنزینی و دیزلی همیشه یک مزیت عمده نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی داشته اند و آن سرعت سوخت گیری مجدد آن ها بود که طی چند دقیقه در پمپ بنزین باک خود را پر می کنند.

ماشین های الکتریکی معمولا برای شارژ مجدد نیازمند صرف مدت زمانی بین حداقل نیم تا چندین ساعت هستند اما به نظر می رسد با ارائه فناوری جدید به کار رفته در نوعی باتری شارژ سریع ، این معادله کاملا تغییر کند.

در حال حاضر شما می‌ توانید باک بنزین یا گازوئیل خودروی خود را در کمتر از چند دقیقه پر کرده و به مسیر خود ادامه دهید. متأسفانه شارژ خودروهای برقی زمان ‌بر بوده و در بیشتر مدل‌ های قدیمی، شارژ کامل آن یک ‌شب تا صبح به طول خواهد انجامید. به گزارش سیناپرس، البته در این خودروها شرایط شارژ سریع نیز پیش‌ بینی‌ شده است که در بهترین نمونه‌ های موجود در خودروهای الکتریکی نیز به ازای هر نیم ساعت شارژ محدوده‌ حرکتی ۱۸کیلومتری را ارائه می ‌کند. شرکت تسلا برای رفع این مشکل سوپر شارژرهایی را در ایستگاه های مخصوصی تعبیه کرده که تنها در ۲۰ دقیقه خودرو را تا حد قابل قبولی شارژ می ‌کند. البته این زمان نیز هنوز با زمان موردنیاز برای سوخت ‌گیری خودروهای عادی فاصله زیادی دارد.
یکی دیگر از مشکلات موجود در رابطه با خودروهای برقی، نبود زیر ساخت ‌های مناسب برای شارژ این خودروها است. این شارژ به‌ صورت مراکز ثابت ارائه‌ شده و حتی می ‌توان به‌ صورت سیار نیز این شارژ را انجام داد. به گزارش سیناپرس، متأسفانه در بیشتر نقاط جهان هنوز این فناوری ‌ها وجود نداشته و یا بسیار محدود هستند.

حال حاضر سیستم شارژ وایرلس خودروهای برقی به‌ گونه‌ ای است که خودروهای نیازمند به شارژ باید بر روی نقطه مشخص ‌شده پارک کنند تا خودرو بدون نیاز به اتصال مستقیم با پریز، شارژ شود. به گفته کارشناسان امکان ایجاد این شارژرها را در خطوط مختلفی در خیابان ‌ها وجود دارد که خودروها به این وسیله می ‌توانند  هم ‌زمان و در حال حرکت، شارژ شوند.

طی ماه های گذشته اما شرایط فوق به همت شرکت تسلا تغییر کرده و به نظر می رسد معادلات در حال چرخش به سمت گسترش خودروهای الکتریکی و حذف خودروهای بنزینی است. بر این اساس شرکت خودروسازی تسلا به طور رسمی اعلام کرد تا کنون بیش از ۶ هزار ایستگاه شارژر خودروهای الکتریکی را در سراسر اروپا نصب کرده است. به گزارش سیناپرس،  به دنبال نصب اولین سوپر شارژر تسلا در اروپا همراه با ورود مدل S به نروژ در سال ۲۰۱۳، تنها هشت سال طول کشید تا شاهد ساخت ۶ هزار و ۳۲ ایستگاه شارژ سریع خودروهای الکتریکی در قاره سبز باشیم.

بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۲۶۷ ایستگاه و در سال ۲۰۱۹ به ۳۷۱۱ مورد رسیده بود. به این ترتیب مشخص می شود سرعت عرضه تسلا در طول زمان به طور چشمگیری افزایش یافته است، زیرا دولت ها اقدامات لازم را برای ایجاد انگیزه در توسعه زیرساخت های مربوط به خودروهای الکتریکی انجام داده اند و بیش از تنها طی دو سال گذشته بیش از ۲ هزار  سوپر شارژر تسلا در کشورهای مختلف اروپایی نصب شده است. 

گفتنی است اگرچه در حال حاضر بیش از ۲۷ کشور در اروپا دارای این امکانات هستند اما توزیع ایستگاه های شارژ سریع با تناسب یکسانی نبوده و در برخی کشورها مانند نروژ که استقبال بیشتری از این فناوری نشان داده اند، تعداد بیشتری از سامانه شارژ سریع ساخته شده است.
شرکت تسلا در این رابطه گفت: از زمان ورود مدل ۳ ، صاحبان تسلا با استفاده از شبکه سوپر شارژر اروپا مسافتی معادل بیش از ۳ هزار سفر رفت و برگشت به ماه یا حدود ۲۲ سفر دو طرفه به مریخ را با خودروهای الکتریکی خود طی کرده اند. 

به گزارش سیناپرس، شبکه سوپر شارژر تسلا ترکیبی از مدل های قدیمی V2 و جدیدترین دستگاه های V3 آن را تشکیل می دهد. V2 ها که اکثریت این مدل ها را به خود اختصاص داده، دارای ظرفیت شارژ ۱۵۰ کیلووات هستند و برای شارژ کامل یک خودرو،  ورودی 85 کیلووات ساعتی داشته و به ۷۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
واحدهای V3 اما  این ظرفیت ها ۲۵۰ کیلووات داشته و خودروها با پانزده دقیقه  شارژ می توانند ۴۰۰ کیلومتر مسیر را طی کنند.

مترجم: ناصر پورقدیمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا