صورت واقعی مرموزترین مومیایی فرعون را تماشا کنید

به گزارش سیناپرس، چهره یکی از فرعون های مصر باستان که ممکن است پدر پادشاه توت عنخ آمون باشد ، به کمک فناوری های دیجیتال توسط باستان شناسان بازسازی شد. این مومیایی متعلق به یکی از فرعون های ناشناخته مصر بود که تا امروز  پرسش های متعدد مطرح شده در مورد هویت او بی پاسخ مانده است.

بقایای این مومیایی در سال ۱۹۰۷ در دره پادشاهان مصر در مقبره KV 55  که در فاصله چند متری   مقبره توت عنخ آمون قرار داشت، پیدا شد. با گذشت بیش از یک قرن از کشف این مقبره ، تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که اسکلت داخل آن متعلق به پدر بیولوژیکی پادشاه توت عنخ آمون است و سرنخ های دیگر موجود در این مقبره به باستان شناسان گفته است که این فرد آخناتن است که در  سال ۱۳۵۳قبل از میلاد بر مصر سلطنت می کرد.

به گزارش سیناپرس، وی نخستین فرعونی بود که یکتاپرستی را در مصر رواج داده بود و کشف این مومیایی می تواند اتفاقی مهم در دنیای باستان شناسی محصوب شود. با این حال ، برخی از کارشناسان این نتیجه گیری را به چالش کشیده اند و ادعا می کنند که هویت واقعی فرد هنوز نامشخص است.
این بازسازی که عملیات اجرای آن ماهها به طول انجامید ، توسط دانشمندان مرکز تحقیقات انسان شناسی قانونی ایتالیا، مرکز پالئوپاتولوژی و مرکز تحقیقات زیست باستان شناسی (FAPAB) در سیسیل انجام شد. به گزارش سیناپرس، نمایندگان مرکز تحقیقات زیست باستان شناسی اعلام کردند:  آنها از نزدیک با سیسرو موراس ، یک پزشک قانونی متخصص بازسازی سه بعدی چهره از برزیل که به دلیل بازسازی چهره های متعددی بسیار معروف است ، همکاری کردند. در این مطالعات پژوهشگران برخلاف بازسازی های قبلی صورت KV 55 ، مدل جدید موها ، جواهرات و سایر تزئینات را حذف کردند تا بر ویژگی های صورت این فرد تمرکز شود.

فرانچسکو گالاسی ، مدیر و بنیانگذار مرکز تحقیقات FAPAB و استاد باستان شناسی در دانشگاه فلیندرز استرالیا نیز در این رابطه  گفت: دانشمندان از یک فرآیند بازسازی به نام روش منچستر استفاده کردند تا چهره KV 55 را از  سایه های تاریخ  به زمان حاضر برسانند. به گزارش سیناپرس، در این فرآیند بازسازی، عضلات و رباط های صورت بر اساس قوانین آناتومی از روی جمجمه مدل سازی شده و سپس پوست در بالای آن قرار می گیرد. ضخامت های بافت بخش های مختلف صورت نیز مقادیر متوسطی هستند که از نظر علمی تعیین شده اند. 

محققان هنگام ساختن بازسازی، مقدار زیادی اطلاعات KV 55 ، از جمله یادداشت های معاینات فیزیکی قبلی جمجمه ، اندازه گیری های دقیق ، عکس های مقیاس زده شده و اشعه ایکس اسکلت ، را مورد استفاده قرار دادند.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در مجله JAMA منتشر شده بود، تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که KV 55 فرزند آمن هوتپ سوم و پدر توت عنخ امون است و شواهد بیشتری در مورد آخناتن بودن وی ارائه می دهد. با این حال ، این نتیجه گیری نیز بدون بحث نیست ، زیرا بر اساس این بیانیه ، داده های ژنتیکی برای مومیایی های مصر با در نظر داشتن این واقعیت که ازدواج با محارم در بین آن ها رایج بوده، بررسی ژنتیکی نمونه ها را دشوارتر می کند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا