پژوهش در توانمند سازی دولت نقش موثری دارد

سیناپرس: دکتر سید مسعود هوشمند دارای دکترای تخصصی ژنتیک ملکولی پزشکی از سوئد و عضو هیئت علمی  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در تعریفی کلی از پژوهش گفت: پژوهش از جمله کارهایی است که می تواند ما را به هدف مشخصی برساند و وسیله ای برای حل مسائل علمی و فناوری است .در واقع هر مسئله و معضلی را می توان با پژوهش حل کرد.

عضو هیئت علمی  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری درخصوص جایگاه پژوهش و اهمیت آن در ایران افزود: متاسفانه ما بیشتر از آنکه عمل کنیم،شعار می دهیم .جایگاه پژوهش را می دانیم اما همیشه به دنبال پریدن از پله اول به آخر هستیم. درحالیکه هنوز نتوانسته ایم خودروی ملی را بها دهیم و به پیشرفت برسانیم ، به دنبال فرستادن سفینه به آسمانیم. به نظر من تا زمانی که زیر ساخت ها درست نباشد این مشکل ادامه خواهد داشت.

وی در تاکید بر اینکه پژوهش می تواند در توانمند سازی دولت نقش موثری داشته باشد،توضیح داد : پژوهش در هر کاری دست راست دولت است ومی تواند به عنوان مغز دولت عمل کند . اگر نخواهیم فقط وابسته به نفت باشیم باید پژوهش ها را بها دهیم و آن را از آزمایشگاه و ایده ها به تولید محصول برسانیم و بدینوسیله اقتصاد کشور را تامین کنیم.

دکتر هوشمند تاکید کرد: متاسفانه پژوهش های ما کمتر کاربردی است و در سیستم دولتی ارتقا دانشمندان برحسب کارکاربردی نیست و پژوهشگر همیشه در همان مرحله اولیه باقی می ماند.زیرا حمایتی ندارد و به پژوهشگر گفته می شود از صفر تا صد پژوهش تا به مرحله بازار رسیدن محصول با خود اوست . این در حالی است که این فرد فقط پژوهشگر است ؛ بنابراین در همان مرحله اولیه یعنی تولید مقاله باقی می ماند که این خود یکی از چالش های پژوهشگران نیز هست.

وی ادامه داد: چین بخاطر بنگاه های زود بازدهی که ایجاد کرد امروز به بازار جهانی رخنه کرده است.آن هم. در کشور ما هم این تقلید صورت گرفت اما جواب نگرفتیم چون روش اشتباهی را پیش گرفتیم و پژوهش ها به آخر نمی رسند و بی نتیجه می مانند و پژوهشگر بی انگیزه تر از قبل می شود.

دکتر هوشمند افزود: در کشورهای دیگر برای 100مقاله هزینه هنگفت می کنند تا یکی از آن 100تا به ثمر برسد و در نتیجه همان یک مقاله 99درصد نیازشان را تامین می کند ،در حالی که در ایران می خواهیم با بودجه کم هر 100مقاله مان به هدف بخورد و بازدهی داشته باشد در صورتی که این روش جواب نمی دهد. پژوهش هزینه زیادی دارد اما متاسفانه مدیران در ایران از آنجاکه زود به زود تغییر می کنند، نمی توانند برنامه های بلند مدت داشته باشند .بنابراین در مدیریت کوتاه، کار عجولانه انجام می شود .

عضو هیئت علمی  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در پایان تاکید کرد: به عقیده من بر حسب نیاز  کشور باید تیم های مختلف روی پروژه ها کار کنند و هر گروهی سرجای خودش عمل کند تا پژوهش ها نیز در راستای نیاز کشور و درست به نتیجه برسد.