رشد بهتر گیاهان با افزایش CO2 در اتمسفر

به گزارش سیناپرس، طبق تجزیه و تحلیلی که روی بیش از 100 آزمایش انجام گردیده و نتایج آن در نشریه معتبر Nature منتشر شده است، هنگامی که بیوماس یا زیست توده گیاهان در پاسخ به افزایش سطح دی اکسید کربن افزایش می یابد، میزان کربنی که خاک قادر به ذخیره آن است کاهش پیدا می کند.
بر این اساس، مدل های فعلی ذخیره کربن در خاک، این موضوع را درنظر نمی گیرند، بنابراین ممکن است برای انجام پیش بینی های صحیح آینده در این خصوص، نیاز به بازبینی در مدل ها باشد.
بررسی ها نشان داده ند که اکوسیستم های زمین، حدود 30 درصد از دی اکسید کربن ساطع شده توسط فعالیت های انسانی را هر ساله حذف می کنند.
درواقع، گیاهان، دی اکسید کربن را از هوا جداسازی می کنند، زیرا در فرایند فتوسنتز آن را به مواد غذایی تبدیل کرده و برای رشد خود مورد استفاده قرار می دهند، در حالی که خاک ها، کربن را از طریق پوساندن بقایای زیست توده های گیاهی و حیوانی در خود ذخیره و به عبارتی قفل می نمایند.به گزارش سیناپرس، با این حال، نحوه عمل و پاسخ خاک ها در هنگام افزایش انتشار دی اکسیدکربن، نامشخص بوده است.

در این خصوص، یک فرضیه نشان داده بود که افزایش سطح دی اکسید کربن در جو، توانایی گیاهان و خاک را برای جداسازی کربن افزایش می دهد، اما بررسی های اخیر نشان می دهند که در مورد خاک چنین نیست.

محققان دانشگاه وسترن سیدنی با همکاری آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور ایالات متحده آمریکا، با تجزیه و تحلیل داده های 108 آزمایش مربوط به انتشار و جذب دی اکسید کربن بالا، نشان دادند هنگامی که زیست توده گیاه در نتیجه افزایش سطح دی اکسید کربن افزایش می یابد، ذخیره کربن در خاک کاهش پیدا می کند.

بر این اساس، افزایش سطح دی اکسید کربن منجر به افزایش ذخایر کربن خاک در زمین های چمنزار به میزان حدود 8 می شود، اما در جنگل ها این گونه نیست. این امر علی رغم افزایش 23 درصدی زیست توده جنگل اتفاق می افتد.

به گزارش سیناپرس، به اعتقاد این دانشمندان، افزایش دی اکسید کربن در جو، باعث می شود گیاهان به دلیلی برخورداری بیشتر از مواد مغذی، رشد بهتری کنند و به دنبال این رشد، ریشه های خود را به شکلی قوی تر برای جستجوی عناصر معدنی در خاک ها به جنبش دربیاورند و از این طریق، توانایی خاک را برای ذخیره کربن کاهش دهند.

این یافته های علمی پژوهشی می توانند در نحوه مدیریت دی اکسید کربن رو به افزایش در جهان به دست اندرکاران بین المللی کمک نمایند.