ساخت باتری فوق باریک و سبک برای خودروهای برقی

تولید باتری‌های سبک با ظرفیت شارژ بالا برای خودروهای برقی یک چالش جدی است. باتری‌های فعلی خودروهای برقی بسیار حجیم و سنگین هستند و معمولاً با یک بار شارژ می‌توانند ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر طی کنند که باعث می‌شود در مقایسه با سوخت‌های فسیلی مزیت رقابتی نداشته باشند.

باتری جدید که بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی تولید شده، متشکل از فیبر کربن و آرایه های کریستالی است و نه تنها طراحی و عملکرد خودروهای برقی را متحول می‌کند، بلکه عملکرد الکتروشیمیایی آن برای ذخیره انرژی منحصر به فرد است. بهره وری نمونه اولیه این باتری برای ذخیره انرژی ده برابر بهتر از باتری‌های عادی توصیف شده است.

تراکم انرژی در این باتری ۲۴ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم توصیف شده و گروه سازنده می‌گویند ظرفیت ذخیره سازی آن ۲۰ درصد بیشتر از باتری‌های لیتیومی است. این رقم در آینده به ۷۵ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم افزایش خواهد یافت. چنانچه گفته شد، الکترود منفی این باتری از جنس فیبر کربن و الکترود مثبت آن از جنس ورقه آلومینیومی پوشانده شده با فسفات آهن لیتیوم است.

برای جداسازی این الکترودها از ورقه‌های فایبرگلاس استفاده شده که یون‌های لیتیوم را مانند باتری‌های عادی بین دو الکترود جابجا کرده و به پخش و توزیع بار مکانیکی در بخش‌های مختلف این سازه نیز کمک می‌کنند. این باتری نازک و سبک می‌تواند انقلابی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای برقی ایجاد کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا