بزرگترین سیارک سال ۲۰۲۱ از کنار زمین عبور می کند

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان از مشاهده یک سیارک بالقوه خطرناک که با سرعت زیادی به سمت زمین در حال حرکت است خبر داده و اعلام کردند این سیارک در روز یکشنبه و از فاصله حدوداً دو میلیون کیلومتری زمین می گذرد.

این سیارک به نام 2001 FO32 نامگذاری و به باور ستاره شناسان، در زمان شکل گیری منظومه شمسی تشکیل شده است.  طبق اعلام ناسا، این سیارک،  بزرگترین سنگ فضایی است که انتظار می رود امسال از کنار زمین عبور کند. بر اساس محاسبات انجام شده، این سیارک تا سال ۲۰۵۲ دوباره به زمین نزدیک نخواهد شد و این حادثه نجومی، فرصتی نادر برای مشاهده و مطالعه یکی از قدیمی ترین سیارک های منظومه شمسی محسوب می شود.
به گزارش سیناپرس، لنس بنر ، از محققان ارشد آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا ، طی یک گزارش خبری در این رابطه گفت: مشاهدات مربوط به 20 سال پیش نشان داد که حدود پانزده درصد از سیارک های نزدیک به زمین که از نظر اندازه قابل مقایسه با FO32 2001 هستند ، یک قمر کوچک دارند.

در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد این سیارک وجود دارد و ما شناخت زیادی از ساختار و ویژگی های آن در اختیار نداریم. بنابراین عبور بسیار نزدیک FO32 2001 از زمین، فرصتی برجسته برای یادگیری موارد زیادی در مورد این سیارک فراهم می کند.
لازم به توضیح است که  سیارک فوق الذکر در سال 2001 و زمانی کشف شد که منجمان رصدخانه تحقیقات سیارک های لینکلن در نزدیکی زمین در نیومکزیکو عرض آن را حدود نهصد متر تخمین زدند. به گزارش سیناپرس،در آن زمان دانشمندان در تلاش بودند طیف نوری را که از سطح سنگی این سیارک منعکس می شود ، با استفاده از یک تلسکوپ بر فراز  Mauna Kea هاوایی مشاهده کنند.

ستاره شناسان امیدوار بودند که ترکیبات شیمیایی و مواد معدنی  این سیارک را نیز ثبت کنند.

لازم به توضیح است که هیچ خطری از جانب این شی آسمانی زمین را تهدید نکرده و به گفته محققان ناسا، دست کم تا چند قرن آینده، خطر جدی در این رابطه از سوی هیچ شهاب سنگ یا سیارکی وجود ندارد.
 پیش بینی می شود FO32 2001 با سرعت ۱۲۴ هزار کیلومتر در ساعت به مسیر خود در فضای بی انتها ادامه دهد.

مترجم: نیروانا حسینی