التهاب دردناک غدد بزاق در نیمی از بهبودیافتگان کرونا

 بیماری کرونا از تب شدید گرفته تا از دست دادن حس بویایی با طیف وسیعی از علائم ناخوشایند همراه است. اکنون نتایج یک مطالعه جدید هشدار می دهد که این عفونت ویروسی می تواند به التهاب غدد بزاقی در دهان منجر شود.

محققان در این مطالعه ۱۲۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را در ایتالیا که در فاصله زمانی میان ۲۳ ژوئیه و هفتم سپتامبر ۲۰۲۰ در بیمارستان بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

قرار ملاقات های بعدی این بیماران طی سه ماه نشان داد که از هر ۱۰ بیمار، بیش از هشت نفر آنها در نتیجه این عفونت به نوعی مشکل در صورت یا دهان خود مبتلا شده بودند که شایعترین آنها التهاب غدد بزاقی بود که به  «اکتازی» معروف است و ۴۳ درصد بیماران را تحت تأثیر قرار داده بود. غدد بزاقی برای کمک به جویدن و بلعیدن، بزاق تولید می کنند.

سه غده بزاقی عمده به نام های «غدد پاروتید»، «غدد زیر فکی» و «غدد زیر زبانی» در دهان وجود دارد. این غدد در جلوی گوش ها، در زیر فک و در زیر کف دهان دیده می شوند. بزرگترین این غدد، غدد پاروتید است و غدد زیر فکی به اندازه گردو و غدد زیر زبانی به اندازه بادام هستند.

این مطالعه نشان داد که به جز تغییر در حس بویایی و چشایی، التهاب غدد بزاق شایع ترین علائم مشکلات دهانی بود که بهبودیافتگان کرونا به آن مبتلا شده بودند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در ایران نیز، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا نیز به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلیس و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

مشروح این مطالعه در مجله  Journal of Dental Research (JDR) منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا