دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد اجباری شد

 با فراهم شدن مقدمات قانون جدید چک و اجرای تدریجی آن، گام‌های جدی در این زمینه برداشته شده است و چک‌های جدید که ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد بازار و ثبت و انتقال آنها در سامانه صیاد اجباری می‌شود.  

چک‌های جدید که دارای ویژگی‌های ظاهری چون رنگ بنفش، درج شناسه یکتای ۱۶ رقمی در بالا و سمت چپ هر برگ چک، عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی چک‌ها هستند، الزامات قانونی چون ثبت، نقل و انتقال، نحوه برگشت زدن چک و دلایل آن، نحوه سو اثر چک، محدویت‌های دارندگان چک برگشتی و موارد منع اعطای دسته چک نیز دارند.

براساس ضوابط قانون جدید، صدور برگه چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص (شخص حقیقی/حقوقی) ‌صادر کنند و گیرندگان چک نیز از پذیرش چک‌های مذکور در وجه حامل خودداری کنند.   

از سوی دیگر، ثبت و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد از ویژگی‌های مهم قانون جدید چک است که صادرکننده چک باید مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند. همچنین، ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

طبق این گزارش، انجام این امور از طریق ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد شامل اینترنت بانک و موبایل بانکِ بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانک‌های عامل امکانپذیر است. همچنین سایر ابزار مورد استفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان شامل مواردی مانند تلفن بانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و … نیز در دست بررسی است که توسط شبکه بانکی اطلاع رسانی خواهند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا