چرا آزمایش برخی افراد که هیچ گونه اعتیادی به مواد مخدر نداشته‌اند، مثبت شده است؟

محمدرضا قدیرزاده کارشناس اعتیاد سازمان پزشکی قانونی در این زمینه پاسخ می دهد و می گوید: در آزمایش اعتیاد مانند هر آزمایش دیگری احتمال و درصد خطا نیز وجود دارد. به این صورت که ممکن است مصرف ماده ای به علت تشابه با ماده اعتیاد آور به اصطلاح در جواب تست مثبت کاذب نشان داده شود در حالی که فرد به آن ماده هیچ گونه اعتیادی ندارد.

وی در توضیح بیشتر این مطلب می گوید: برای مثال مصرف قرص و شربت های حاوی کدئین تا دو روز قبل از آزمایش،  باعث مثبت شدن این تست می شود، بنابراین چند روز قبل از آزمایش اعتیاد توصیه می شود از مصرف خودسرانه داروها اجتناب شود.

قدیرزاده ادامه می دهد: از سوی دیگر مثبت شدن تست؛ نشان دهنده مصرف اخیر فرد است و معتاد قلمداد شدن فرد نیازمند شرایط دیگری نیز است.

تاثیر داروهای آرام بخش در مثبت شدن آزمایش اعتیاد

این کارشناس اعتیاد پزشکی قانونی در پاسخ به این سئوال که آیا مصرف قرص های آرام بخش در تعیین تست اعتیاد تاثیر دارد؟ می گوید: برخلاف تصور عموم در مورد تاثیر مصرف داروهای ضد افسردگی و آرام بخش در تست اعتیاد تاثیری در جواب تست اعتیاد ندارد و منجر به مثبت شدن تست اعتیاد نمی شود البته با استفاده از کیت اختصاصی می‌توان مصرف قرص های آرام بخش و خواب آور را نیز بررسی کرد.

آیا می‌توان آزمایش اعتیاد را وارونه کرد؟

قدیرزاده در پاسخ به این سئوال که گفته‌ می‌شود که می‌توان در آزمایش‌های اعتیاد کلک زد و آنها را برعکس کرد، می گوید: برای پنهان کردن مصرف مواد و کسب نتیجه منفی در تست، راه‌هایی رایج شده و به کار می‌رود.  

وی ادامه می دهد: برای مثال، گاهی افراد دست به ترقیق(رقیق کردن) نمونه می‌زنند که به راحتی با بررسی کراتینین و وزن مخصوص ادرار قابل تشخیص است.

قدیرزاده می گوید: با انجام تست‌های معتبرتر که در برخی مراکز اختصاصی انجام می‌شود، این شیوه‌ها نیز کمکی نخواهد کرد.

وی ادامه می دهد:  بسیاری از افراد برای اینکه اعتیاد خود را از دیگران مخفی کنند، روش‌های مختلف تقلب در آزمایش اعتیاد را امتحان می‌کنند، این روش‌ها بیشتر در آزمایش ادرار به کار می‌رود.  در این موقعیت‌ معمولا افراد با ریختن موادی از جمله آبلیمو یا پودر لباسشویی در نمونه ادرار خود تلاش می‌کنند تا سطح PH نمونه را تغییر دهند.

قدیرزاده می گوید: از  روش‌های تقلب دیگر در تست اعتیاد می‌توان به رقیق کردن نمونه یا عوض کردن آن اشاره کرد، البته امروزه مسئولان اجرای تست اعتیاد دقت بسیار زیادی در این زمینه دارند و اجازه تقلب از افراد گرفته شده،  همچنین اگر نتایج تست مشکوک باشد متخصصان با انجام آزمایش‌های تکمیلی می‌توانند به تقلب فرد پی ببرند.

وی اضافه می کند: کیت های جدیدی هم وارد بازار شده اند که به راحتی تداخل کننده های موجود در ادرار را تشخیص می دهد  و باعث می شود بسیاری از متقلبان به هدف خود نرسند.

به گزارش ایرنا، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۹ با بیان اینکه سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: در ایران نزدیک به چهار هزار نفر سالانه در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد جان می بازند و همچنین دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد وجود دارد که معادل پنج درصد جمعیت کشور به شمار می روند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا