تزریق واکسن کرونا آسترازنکا در اروپا از سر گرفته شد

هفته گذشته تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، نروژ، بلغارستان، ایسلند، ایرلند، آلمان و هلند استفاده از واکسن آسترازنکا را به دلیل نگرانی از احتمال لخته شدن خون متوقف کردند. گزارش نهادهای پزشکی از وقوع ۳۰ مورد لختگی خون حکایت داشت که در دو مورد منجر به مرگ افراد در دانمارک و نروژ شده بود.

همان زمان نهادهای ناظر احتمال وجود ارتباط بین واکسن و لخته شدن خون را بسیار ضعیف اعلام کرده بودند و حالا بررسی‌ها نیز همین امر را تایید کرده است. آژانس دارویی اروپا اعلام کرده شواهدی مبنی بر وجود ارتباط بین لخته شدن خون و تزریق این واکسن وجود ندارد.

همچنین کمیته کارشناسی سازمان بهداشت جهانی ملل که برای بررسی ایمنی واکسن‌ها تشکیل شده، با تاکید بر کارایی بالای واکسن آسترازنکا در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا تردیدها درباره افزایش خطر لخته شدن خون در دریافت کنندگان این واکسن را رد کرد.

در پی تایید واکسن مذکور از سوی این نهادها بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسلوونی، پرتغال و لیتوانی تزریق  دوباره این واکسن را از سر گرفتند.

در شرایطی که اروپا با خطر موج سوم کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و بخش‌هایی از ایتالیا و فرانسه دوباره در قرنطینه فرو رفته است، خارج شدن واکسن آسترازنکا از صف ۴ واکسن‌ مورد تایید اتحادیه می‌تواند لطمه زیادی به این کشورها وارد کند و از اینرو تایید دوباره آن برای دولت‌های اروپایی خبر بسیار خوبی به شمار می‌رود. این بلوک امیدوار است در سه ماهه سوم ۳۶۰ میلیون دوز واکسن دریافت کند که تقریبا ۴ برابر سه ماهه اول سال جاری است.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا