در واکسیناسیون کووید-19، بیماران روان شناختی را دریابید

به گزارش سیناپرس، در دسامبر سال گذشته میلادی، کمیته مشورتی واکسیناسیون کرونا ویروس 2019 اولویت بندی اختصاصی برای واکسن های شرکت فایزر- بیونت (Pfizer–BioNTech) و مدرنا (Moderna) که سطح ایمنی 95 درصد و قابل قبولی را در مقابله با ویروس کووید-19 ایجاد می کنند، طراحی کرد.

با این اوصاف در مسابقه جهانی برای ساختن، خریدن و زدن واکسن های ایمن و کارآمد هنوز چالش های زیادی وجود دارد که باید برطرف گردد. یکی از این موارد کمبود اولیه دوزها و ملاحظات اخلاقی مرتبط با این که چه گروه های دارای اولویت برای واکسیناسیون قرار دارند، است.
اخیراً به گفته متخصصان، آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده آمریکا چارچوبی اخلاقی برای توزیع عادلانه واکسن ویروس کووید-19 تدوین کرده است.به گزارش سیناپرس، همچنین سازمان سلامت جهان نیز به عنوان نهاد رسمی دیگر قوانینی مشابه در رابطه با اولویت بندی گروه ها برای دریافت واکسن ویروس کووید -19 پیشنهاد داده که شامل سه اصل اخلاقی مهم است:

1) واکسن باید ضمن داشتن کمترین آسیب جسمانی، سود مالی لازم را در بر داشته باشد: یک واکسن مؤثر باید منجر به کاهش مرگ، بیماری و مشکلات اقتصادی و احتمالی شود.

2) اولویت دادن به جمعیت های آسیب پذیر: برخی از گروه ها به علت سن، شغل، وضعیت پزشکی، اقتصادی و اجتماعی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

3) احترام گذاشتن به افراد نیازمندی که در اولویت زدن واکسن قرار گرفته اند: افرادی که به علت نابرابری و آسیب پذیری با موانع دسترسی به واکسن مواجه می شوند، باید مشمول یک فرصت واکسیناسیون عادلانه شوند.
این موضوع را یکی از محققان کشور از دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی قرار داده و یافته های خود را در قالب نامه ای به سردبیر نشریه پایش متعلق به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی منتشر نموده است.

به گزارش سیناپرس، در بررسی این محقق، به اولویت افراد دارای اختلالات روان شناختی به منظور واکسیناسیون کرونا ویروس 2019 پرداخته شده است.
بر اساس نتایج این بررسی، افراد مبتلابه بیماری های مزمن و روان شناختی جزو گروه های آسیب پذیر در مقابله با کرونا ویروس 2019 هستند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کووید-19 قرار دارند.
بر این اساس ضروری است چنین بیمارانی در کنار افراد دارای بیماری های مزمنی مانند سرطان، دیابت، نارسایی کلیوی، قلبی-عروقی و ایدز و همچنین کادر درمان، جزو اولین گروه های دریافت کننده واکسن کرونا ویروس 2019 باشند.
به گفته فرزین باقری، محقق دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، «حتی قبل از همه گیری ویروس کووید-19 نیز میران مرگ ومیر افراد مبتلابه بیماری های روانی شدید مانند اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی، اضطراب و اختلال دوقطبی در مقایسه با جمعیت عمومی دو تا سه برابر بوده است. همین موضوع امید به زندگی این افراد را 10 الی 20 سال کاهش می دهد که علت آن بیشتر به مشکلات جسمانی و ضعف سیستم ایمنی برمی گردد».
این پژوهشگر می افزاید: «شواهدی وجود دارد که افراد دارای اختلالات روان شناختی مزمن، در آینده ممکن است دچار بیماری های جسمی گوناگونی مانند آلزایمر، دیابت، مشکلات تنفسی و قلبی-عروقی شوند. از طرفی دیگر، اضافه وزن و چاقی که با مرگ ومیر ناشی از ویروس کووید-19 ارتباط معنادار دارند، چهار برابر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و دو برابر در اختلال افسردگی و دوقطبی بیشتر است».
لذا بنا بر اطلاعات ارائه شده در این پژوهش، از آنجایی که واکسیناسیون سراسری در داخل کشور ایران از 21 بهمن سال 1399 با اولویت کادر درمانی شروع شده است، لازم است در برنامه ریزی های آینده پیرامون واکسن کووید-19 در کنار سالمندان و افراد مبتلابه بیماری های مزمن، بیماری های روانی نیز که در یک سال گذشته گسترش چشمگیری هم داشته اند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا