پنج سال دیگر در منطقه گرین نهاوند شکار ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس همدان، محسن جعفری نژاد اظهار کرد: منطقه گرین نهاوند به طور رسمی به مدت 5 سال به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی می شود  و هرگونه شکار، صید و تیر اندازی دراین منطقه ممنوع است.

وی افزود: این منطقه یکی از معدود مناطق بکر و دست نخورده استان همدان با وسعت حدود ۴۰ هزار هکتار است که در فاصله ۶ کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است و دارای سیمای کوهستانی با دره ها و پناهگاه های طبیعی فراوان و شرایط آبی مناسب و پوشش گیاهی مطلوب برای گونه های حیات وحش است و به همین لحاظ تنوع جانوری بالایی دارد.

جعفری نژاد ادامه داد: هدف از معرفی ارتفاعات گرین نهاوند به عنوان منطقه شکار ممنوع، بررسی وضعیت حفاظت و چشم انداز آینده است که در صورت نیاز این منطقه به عنوان یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست کشور ارتقا خواهد یافت.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۸ گونه پرنده  و ۳۰ گونه پستاندار در منطقه گرین نهاوند ثبت شده و گزارش مشاهده گونه های خاص از جمله خرس قهوه ای در این منطقه به طور مکرر اتفاق افتاده که باید بیشتر بررسی و در صورت تایید به احیای مجدد زیستگاه اقدام شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کوهستان گرین نهاوند در همدان همجوار با استان لرستان و منطقه ای وسیع است که با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی و پیگیری اداره حفاظت محیط زیست نهاوند، پتانسیل این را دارد که به بهترین زیستگاه طبیعی استان همدان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای 13 منطقه شکار ممنوع است، یادآور شد: شیرین سو، آق گل، تجرک، الوند، آبشینه، الوند، زند، غینرجه، کرفس، علوی، آردوشان، طاحون آباد، اکباتان و گرین مناطق شکار ممنوع هستند که 17 و نیم درصد پستاندارن کشور، 37 درصد پرندگان، 21 درضد خزندگان، 20درصد دوزیستان و 13درصد ماهی های کشوردر همدان زیست می کنند.

به گزارش سیناپرس؛ حدود منطقه شکار ممنوع گرین نهاوند به شرح زیر است.

 از شمال : از روستاي تاریک دره بالا در امتداد جاده آسفالت به سمت شرق تا دو راهي روستاي شطزل و از آنجا به سمت روستاي سیاه دره و در ادامه همان جاده آسفالت پس از عبور از روسـتاهاي دارسـیره ، تپه علي ، محمودوند ، کمالوند ، فارسـبان ، چناري ، روسـتاي توانه ، اسدآباد ، ورازانه ، گیان ، حسین آباد ، کرک سفلي است.

از شرق: از روستاي بیان در امتداد علیا و از داخل روسـتاي کرک علیا در امتداد جاده خاکي به سـمت روسـتاي تازه ناب ، کله مار تا روستاي بیان جاده آسفالته به سمت روستاي وراینه و از آنجا در امتداد جاده بین شهري نهاوند به نورآباد و در آخرین نقطه حوزه اسـتحفاظي شهرسـتان نهاونـد همدان و نورآباد لرستان آغاز و در امتداد یال ارتفاعات گرین بر روي مرز استانهاي همدان و لرستان منطبق شده و به سمت شمال غرب ادامه یـا فته و پس از گذشـتن از کوه چاله قورچ به نقطه اي واقع در ۳۱۰۰متري جنوب غربي امیرآباد نهاوند به پایان مي رسد.

از غرب: در نقطه ای واقع در ۳۱۰۰متري جنوب غربي امیرآباد نهاوند آغاز و در امتـداد خـط القعر جنوبي ارتفاعـات گرین و پس از عبور از خـط الراس ارتفاعات مـذکور در نقطه اي به به روستاي تاریک در بالا متصل می شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا