برخورد صاعقه عامل شکل گیری حیات در کره زمین

به گزارش سیناپرس،نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که رعد و برق های قدرتمندی که بیش از یک میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرده اند، توانستند فسفر لازم برای ایجاد مولکول های زیستی را باز کنند که اساس حیات در کره زمین را تشکیل می دهد.

به باور محققان، اگرچه فسفر برای تشکیل حیات ضروری است، اما این عنصر در اوایل شکل گیری زمین به راحتی قابل دسترسی نبود زیرا در داخل مواد معدنی نامحلول در سطح سیاره محبوس شده بود.

دانشمندان برای مدت ها به بررسی این مساله پرداختند که چگونه فسفر در سیاره زمین به ایجاد حیات منجر شده و به ساخت دی ان ای، آر ان ای  و سایر مولکول های زیستی مورد نیاز برای زندگی کمک کرده و به یک شکل قابل استفاده در آمده است.

محققان ابتدا به نظریه ای رسیدند که احتمالا ایجاد فسفر بر اثر برخورد شهاب سنگ ها بوده است. به گزارش سیناپرس، این نظریه بر مبنای ایده ای شکل گرفت که شهاب سنگ هایی که با زمین برخورد کردند، حاوی ماده معدنی فسفر schreibersite  بودند که در آب قابل حل بوده و به میزان کافی وارد زمین شد تا شرایط لازم برای زندگی بیولوژیکی ایجاد شود.

بررسی های جدید نشان می دهد این نظریه یک اشکال عمده دارد زیرا در دوره ای که تصور می شود حیات در آن آغاز شده است، تعداد شهاب سنگ هایی که به زمین برخورد کردند، بسیار کم است.به گزارش سیناپرس، یافته های جدید اما نشان می دهد این فرایند و ایجاد ماده معدنی فسفر Schreibersite می تواند در ماده شیشه ای خاصی به نام فولگوریت (fulgurites) نیز یافت شود که هنگام برخورد صاعقه به زمین تشکیل می شود.

این شیشه ها حاوی مقداری از فسفر سنگ های سطحی اما به شکل محلول است. در این مطالعات بنجامین هس (Benjamin Hess)، از گروه علوم زمین شناسی دانشگاه ییل و همکارانش پروفسور ساندرا پیازولو (Sandra Piazolo) و دکتر جیسون هاروی (Jason Harvey) از دانشگاه لیدز با استفاده از تکنیک های پیشرفته مدل سازی رایانه ای، تخمین زدند که در دوران نخست شکل گیری زمین، هر ساله بین یک تا پنج میلیارد رعد و برق رخ می داد در حالی که امروزه این میزان حدود ۵۶۰ میلیون مورد در سال است.

به گزارش سیناپرس،محققان می گویند، تعداد برخوردهای سالانه صاعقه با سطح زمین بر خلاف تعداد برخورد شهاب سنگ ثابت باقی می ماند و بیشتر در توده های زمینی در مناطق گرمسیری شایع است و مناطق متمرکز فسفر قابل استفاده را فراهم می کند.
در خاتمه گفتنی است این بررسی به پژوهشگران کمک می کند تا درک کنند حیات چگونه در زمین شکل گرفته است و چگونه می تواند در سایر سیارات مشابه زمین به وجود آید.