چرا انسان و ویروس ها تشابه ژنتیکی دارند؟

به گزارش سیناپرس، اساساً ویروس، مجموعه ای از پروتئین ها و اطلاعات ژنتیکی است که در سلول های موجود دیگر تولید مثل کرده و خود را تکثیر می کند. ویروس ها از نظر زیستی انگل هایی هستند که حیاتشان کاملا وابسته به بدن میزبان است زیرا آن ها به هیچ عنوان قادر نیستند که به تنهایی تکثیر شوند.

اگرچه تاکنون در مورد زنده بودن یا نبودن این موجودات، بحث های زیادی شده است، اما آنها مطمئناً ویژگی ژنتیکی خاصی را در اختیار دارند که برخی از آنها مشابه اطلاعات ژنتیکی انسان است. البته باید تاکید کرد که این شباهت مطلقا بدان معنا نیست که انسان ماحصل رشد نوعی ویروس بوده یا ویروس ها از اقوام دور ما محسوب می شوند.

دانشمندان در توضیح این شباهت به ظاهر عجیب می گویند: تمام اجزای تشکیل دهنده حیات و موجودات زنده تا حدی با یکدیگر مرتبط هستند. شاید جالب باشد بدانیم که انسان ها حتی تا حدی با قارچ ها هم شباهت ژنتیکی دارند. به گزارش سیناپرس، با این حال، موضوع جالب توجه این است که ویروس ها هیچ شاخه ای از درخت زندگی را اشغال نکرده و در واقع هیچ جد مشترکی برای ویروس ها وجود ندارد. در عوض، ویروس ها برخی اطلاعات ژنتیکی را با میزبان خود به اشتراک می گذارند.

همانطور که ویروس در یکی از سلول های شما تکثیر می شود، گاهی اوقات بخش هایی از اطلاعات ژنتیکی شما را برای خود کپی می کند. این اطلاعات ژن های مربوط به آن، طی میلیون ها سال در ویروس ها تکامل یافته و گاهی توانایی های جدیدی به این موجود نیمه زنده می بخشد.
البته در این فرایند، گاهی روند معکوس نیز رخ می دهد که البته این رخداد بسیار نادر است اما امکان دارد در برخی شرایط بخشی از اطلاعات ژنتیکی ویروس توسط سلول های سایر موجودات از جمله انسان گرفته شود. به گزارش سیناپرس، در نگاه نخست ممکن است این مسئله بد به نظر برسد، اما باید توجه داشت که این تاثیر ژنتیکی معکوس به ما توانایی های جدیدی نیز داده است.

به عنوان مثال، اطلاعاتی که میلیون ها سال پیش، از ویروس ها در ژنوم های ما گنجانده شده است، توانایی ساخت جفت را به ما می دهد. دانشمندان علم ژنتیک تکاملی اعتقاد دارند بدون کمک ویروس ها، بارداری به شکل فعلی آن غیرممکن بود.

بنابراین ما به معنای استاندارد با ویروس ها ارتباطی نداریم. به گزارش سیناپرس،  در عوض ما مجموعه ای از تعاملات مشترک با ویروس ها را طی میلیون ها سال داشته ایم که بسیاری از این فعل و انفعالات باعث بیماری می شوند، اما برخی دیگر در حال حاضر به ما کمک کرده است.

مترجم: حمید تعالی