توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای سفرهای ضروری در دوران کرونا

دکتر زهرا عبداللهی ضمن تاکید بر عدم مسافرت های غیرضروری در ایام نوروز و در شرایط کرونا، درخصوص نکات تغذیه ای در سفرهای نوروزی، بیان کرد: اگر در ایام نوروز ناچار به سفر کردن بودید، حتما پروتکل های بهداشتی را هنگام صرف غذا و خوراکی رعایت کنید.

وی گفت: سعی کنید در سفرهای نوروزی یک غذای ساده در منزل آماده کنید و به همراه ببرید و یا به رستوران هایی که پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا را به دقت رعایت کرده اند و  از سلامت غذایی آنها نیز مطمئن هستید، مراجعه کنید.

ضدعفونی دست‌ها، ضرورتی انکار ناپذیر

وی عنوان کرد: قبل از مصرف هرگونه ماده غذایی دست های خود را با آب و صابون شسشتو دهید یا با الکل ضدعفونی کنید، بعد از مصرف غذاهای سنگین و چرب و با معده سنگین رانندگی نکنید، این امر باعث خواب آلودگی شما خواهد شد.

عبداللهی گفت: از خرید و مصرف شیر و پنیر فله و تازه خودداری کنید. این مواد غذایی علاوه بر احتمال آلودگی میکروبی و شیمیایی احتمال انتقال بعضی از بیماری های نظیر تب مالت را هم دارد. اضافه مواد غذایی خود را پشت شیشه ماشین که در زیر نور مستقیم خورشید است نگذارید. از آب چشمه و رودخانه و از آبخوری های عمومی در اماکن عمومی استفاده نکنید. باقی مانده آب بطری ها را در پشت شیشه و زیر تابش نورخورشید قرار ندهید. در طول سفر از آبهای بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضا استفاده کنید.

وی ادامه داد: در رستوران ها بهتر است از مصرف سالاد و سبزی خوردن به دلیل عدم اطمینان از شستشوی صحیح و احتمال وجود آلودگی های انگلی و انتقال کرونا خودداری کنید، برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید. البته بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده شود. در صورتی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید، آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید.

عبداللهی خاطرنشان کرد: از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده کنید و حتما قبل از استفاده آنها را خوب شستشو دهید، در صورت مصرف غذاهای کنسروی، به تاریخ مصرف آن توجه کنید و قبل از مصرف از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آن ها خودداری کنید، در صورت مصرف غذاها در رستوران ها حتما به ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی، رعایت پروتکل های مرتبط با کرونا محیط کارت بهداشت کارکنان توجه کنید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت: غذاهای خشک مانند کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته بهترین غذا در طول سفر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می کنید، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مانند انواع خورش ها، سریع تر فاسد می شوند، چراکه میکروب ها وباکتری ها در فضای مایع، محیط مناسب تری برای رشد وتکثیر دارند. ساندویچ را از قبل آماده نکنید، زیرا وجود گوجه فرنگی، کاهو یا خیارشور سبب مرطوب شدن ماده اصلی ساندویچ می شود و رشد میکروب ها را سرعت می بخشد.

وی اظهار کرد: نوشیدن آب یخ قرار داده شده در پارچ های پلاستیکی یا فلزی ممکن است بیماری زا باشد، به خصوص برای کودکان خردسال به هیچ وجه توصیه نمی شود، از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، پیاز در مکان هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.

وی گفت: از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک و آب آلبالو همچنین لواشک، تمبرهندی و آلوچه درصورتیکه بسته بندی نشده و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند، خودداری کنید، غذاهایی را در رستوران سفارش دهید که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغیر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

عبداللهی گفت: در رستوران، حتما همراه با غذایی که میل می کنید، از ماست (کم چرب وپاستوریزه)، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید. با مصرف اینها، محیط دستگاه گوارش اسیدی می شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.

عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف انواع دسرهای خامه ای درطول سفر توصیه نمی شود، چراکه ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد.

بنابر اعلام وبدا، ‌وی در پایان گفت: یخ را از مراکز مطمئن تهیه کرده و از مصرف یخ‌ هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌ شوند، خودداری کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا