موفقیت محققان ایرانی در تولید الکترود جوشکاری مقاوم در برابر رطوبت

مجید پورانوری عضو هیات علمی دانشگاه شریف و از اعضای این استارتاپ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص این محصول فناورانه گفت: الکترودهای جوشکاری قلیایی یکی از معروف ترین الکترودهایی است که در صنعت فولاد استفاده می شوند و به الکترودهای کم هیدروژن معروف هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش هایی که در جوشکاری فولاد به ویژه فولادهای با استحکام بالا وجود دارد، موضوع تِرک سرد هیدروژن است که ناشی از وجود این عنصر در محیط  بوده که به داخل مناطق اطراف جوش نفوذ می کند و باعث ترکیدگی می شود.

این محقق با بیان این که یکی از بهترین و کم هیدروژن ترین الکترودها، الکترودهای قلیایی هستند، افزود: این الکترودها یک چالش بزرگ دارند و این که جاذب بسیار خوبی برای رطوبت هستند یعنی وقتی از بسته بندی خود خارج می شوند تا مدت زمان مشخصی قابل استفاده بوده و بعد از آن باید ملاحظات خاصی برای استفاده مجدد از آنها داشته باشیم.

پورانوری ادامه داد: این امر مشکلات بزرگی در صنایع جوشکاری به دلیل ایجاد عیوبی چون ترک هیدروژنی، تخلل و اسپارک ایجاد می کند و باعث تخریب سازه می شود.

وی یادآور شد: به هین منظور، صنایع با شرایط محیطی مرطوب نیاز به الکترودهایی کارآمد با همان مشخصات فنی اما مقاوم در برابر جذب رطوبت و آب دارند بنابراین ما با به کارگیری فناوری نانو در محصول خود با ایجاد شرایطی مطلوب و ایجاد پوشش آبگریز پلیمری روی الکترود، عیوب فوق را مرتفع کردیم.

وی با یادآوری این که الکترودهای قلیایی مقاوم درجذب رطوبت در دنیا تنها توسط چند شرکت و با قیمت های بالا ساخته می شوند، افزود: در کشور در این زمینه تولید کننده نداریم، ما توانستیم با استفاده از توان متخصصان داخلی در این استارتاپ با استفاده از یک روش ابداعی  بر اساس ذرات نانو سیلیکا، سطح الکترودهای قلیایی را هم از نظرجذب فیزیکی رطوبت محدود کردیم و هم سطح آن را آبگریز، بنابراین جذب رطوبت آن خیلی خیلی کم شده است.

این فعال در عرصه استارتاپ همچنین اظهارداشت: پوشش کاری موفقیت آمیز نانو ذرات سیلیکا روی الکترود جوشکاری پایه فولادی به طور یکنواخت و بدون عیوب، ۱۱۰ درجه آبگریز زاویه تماس، عدم تغییر در خواص کششی الکترود قبل و بعد از پوششکاری، افزایش قابل ملاحظه جذب انرژی ضربه در دمای محیط پس از پوشش کاری (افزایش از ۱۴۸ تا ۲۰۰ ژول) و تغییرنیافتن در جذب انرژی ضربه در دمای پایین (منفی ۶۰درجه سانتی گراد) پس از پوشش کاری از جمله قابلیت های این محصول فناور است.

پورانوری یادآور شد: بر اساس استاندارد انجمن فیزیک آمریکا، جذب رطوبت الکترودهای معمولی حدود ۸ دهم درصد وزنی است و الکترودهای مقاوم در برابر رطوبت گریدهایی هستند که ۴ دهم درصد وزنی رطوبت جذب می کنند، اما الکترودی که موفق به تولید آن شدیم جذب رطوبت آن زیر۲ دهم درصد وزنی رطوبت دارد و با نصف قیمت نمونه خارجی آن درحال حاضر نمونه آزمایشگاهی آن عرضه شده است.

وی با بیان این که این محصول تولید شده  است اما درمرحله جذب سرمایه گذار هستیم، گفت: در حال حاضر در بازار داخلی چنین گرید داخلی از الکترود با جذب رطوبت وجود ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا